پادکست پاپیروس

پادکست پاپیروس

گفتگوی آقای سلمان یزدانی مدیر آموزش شتابدهنده هاوش(شتابدهنده تخصصی صنایع خلاق) در راستای اولین جشنوار پادکست و رسانه های شنیداری با جناب آقای امین علیرضایی سازنده پادکست پاپیروس

اگر کسی اصلا تا به حال هیچ پادکستی را نشنیده باشد و شما بخواهید برای اولین بار پادکست را بهش معرفی کنید، چه تعریفی  براش دارید؟

با پادکست میتوانید زندگی خود را متحول کنید و راجع به مطالبی که نمیدانید اطلاعاتی کسب نمائید.

پادکست شبیه رادیو است ولی دو تفاوت عمده دارد :

  • پادکست فارسی را میتوان در حوزه توسعه فردی مانند داستان، خلاصه کتاب، کتاب، آموزش زبان، شعر موسیقی، سینما، ورزش، اقتصاد، کسب و کار، تاریخ، فلسفه، بیوگرافی یا در هر حوزه ای دیگری  پیدا کرد و با توجه به خواسته افراد در هر موقع و هر زمان به این رسانه گوش داد.
  • در برنا مه های رادیویی یک یا چند نفر گوینده، یک تیم تهیه کننده، کارگردان، ناظر و غیره وجود دارد اما در پادکست، گوینده با علاقه شخصی خود تحقیقاتی انجام داده و حالا با حرف دل خود مطالب را نوشته و بازگو میکند، که معمولا هم دلنشین است .

فضای پادکست دارای فضای مستقلی است و انتظاری از حمایت دولت در آن نیست. اما خواهشی که من از شنوده های پادکست دارم این است که اگر از پادکستی لذت بردید نظرات خود را به آن ها بگویید و یا به آشنایانتان معرفی کنید.

اگر پس از تعریف شما از پادکست، فردی به این رسانه علاقمند شد، میتوانید دلایلی برای اینکه پاپیروس را به عنوان اولین پادکست برای گوش  دادن انتخاب کند، نام ببرید؟

پاپیروس یک پادکست خلاصه کتاب است. در هر قسمت، کتاب، نویسنده و اینکه برای چه افرادی مناسب است را معرفی میکنم و نسبت به برداشتم از مطالب و تحقیقاتی که انجام میدهم، آن ها را خلاصه میکنم.

 در این پادکست سعی دارم مفاهیم کتابهای در حوزه کسب و کار را به زبان ساده و روان توضیح دهم و به صورت فصلی منتشر نمایم. هر فصل درمورد یک موضوع خاص چند کتاب را معرفی میکند، به عنوان مثال  فصل اول به کتاب هایی در حوزه استراتژی اختصاص دارد، فصل های بعدی کتاب هایی در مورد استارتاپ، رهبری، توسعه فردی، سیستم، فرهنگ سازمانی و غیره است. هدف من رساندن مفهوم عمیق نیست، هدف من ذهنیت پیدا کردن در مورد مطالب است.

 این پادکست  میتواند برای کسی که به توسعه فردی خود اهمیت میدهد مفید باشد.

به چه علتی سراغ تولید پادکست رفتید؟

 من معرفی و رساندن مطالب به افراد را دوست داشتم و در سر کلاسهایم مفاهیم خارج از کتاب را به شاگردانم توضیح می دادم و کتاب های مرتبط معرفی میکردم. در سال 97 با پادکست آشنا شدم و تا سال98 به طور جدی این حوزه را دنبال میکردم، از تابستان 98 تصمیم به ضبط پادکست کردم ولی به دلایلی تاخیر افتاد و در اردیبهشت 99 اولین اپیزودم را منتشر نمودم. تا به امروز کتابهای هفت پرسش استراتژی، استراتژی خوب استراتژی بد و استراتژی رقابتی را داشتیم و قسمت چهارم به کتاب خلق مدل کسب و کار اختصاص دارد.

اگر یکی از مسئولین صدای شما را بشنود، دوست دارید چه چیزهایی در مورد مشکلات کار در پادکست ها  و  یا درباره کمکی که میتواند باعث بیشتر شنیده شدن  پادکست ها شود، به وی بگویید؟

فضای پادکست دارای فضای مستقلی است و انتظاری از حمایت دولت در آن نیست. اما خواهشی که من از شنوده های پادکست دارم این است که اگر از پادکستی لذت بردید نظرات خود را به آن ها بگویید و به آشنایانتان معرفی نمائید.

 

همانطور که میدانید ما تصمیم داشتیم اولین جشنواره پادکست را به صورت حضوری برگزار کنیم ولی به علت مشکلات پیش آمده که در تمام دنیا رخ داد، تصمیم گرفتیم امسال یک قسمت از هر پادکست را به انتخاب خود افراد در سایت قرار دهیم  و مخاطبین به این بخش  رای دهند. شما کدام اپیزود از پادکست خودتان را پیشنهاد میدهید و  لطفا یک خط در موردش توضیح دهید.

آخرین اپیزود که در حال حاضر اپیزود استراتژی رقابتی از مایکل پرتر است که یک کتاب کلاسیک و استراتژیک در حوزه استراتژی است.

پادکست های معرفی شده در شتابدهنده هاوش:

معرفی پادکست سینمایی مدوناک

معرفی پادکست تاریخی راوکست

معرفی پادکست اقتصادی سکه

گردآورندگان: مونا فدایی، تکتم زحمتکش مرجانه

ارتباط با پادکست شب نشینی

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *