مهم‌ترین نکات جلسه مشاوره استارتاپی چیست؟

مهم‌ترین نکات جلسه مشاوره استارتاپی چیست؟
 

دلیل اهمیت مشاوره استارتاپی چیست؟ این سوالی است که در ابتدا باید به آن پاسخ دهیم. استارتاپ‌ها اصولاً ذات شکننده‌ای دارند و در صورتی که درست و به دقت توسعه پیدا نکنند، بعید است که به سرمنزل مقصود برسند. به همین منظور، باید شرط عقل را در نظر گرفت و برای هر کنشی در زمینه راه‌اندازی یا مدیریت استارتاپ، از متخصصان این زمینه کمک گرفت.

اما چه کسی می‌تواند بیشتر از یک مشاور استارتاپ در راستای مدیریت یک استارتاپ به شما کمک کند؟

بسیاری از افراد بر این باورند که راه‌اندازی یک استارتاپ تنها نیاز به یک ایده دارد. این باور را نمی‌توان کاملاً غلط انگاشت؛ با این حال، بدون مشاوره‌های حقوقی ویژه، جذب سرمایه‌گذار و تیم‌سازی، بسیار دشوار می‌توان یک ایده را به ثمر رساند. مشاور استارتاپ کسی است که به شما کمک می‌کند استارتاپ خود را از هفت‌خوان راه‌اندازی عبور دهید و سکان آن را به دست بگیرید. 

نکاتی در باب مشاوره استارتاپی


مشاوره استارتاپی، خود نیازمند رعایت یک سری مقدمات است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره داریم.

اول از همه، نباید فراموش کنید که این یک جلسه «مشاوره» است. یعنی در انتها این شمایید که تصمیم می‌گیرید و مسئولیت عواقب هر تصمیمی، به عهده خود شما است.

دوم این که باید در انتخاب مشاور استارتاپ دقت به خرج بدهید. هر کسی نمی‌تواند مشاوره استارتاپی ایده‌آلی به شما ارائه دهد. باید به دنبال افرادی باشید که تجربه کافی دارند، با فضای بازار آشنا هستند و از لحاظ ذهنی به شما نزدیک‌اند. در صورتی که مشاور استارتاپی به  فضای ذهنی شما نزدیک نباشد، ایجاد ارتباط میان شما با دشواری‌هایی همراه خواهد بود.

سوم؛ مشاوره استارتاپی مسئله‌ای است که نیازمند شناخت صحیح و کامل شرایط است. باید از طرح، اهداف و منابع خود شناخت کافی داشته باشید و آن‌ها را در صورت نیاز، به درستی در اختیار مشاوران قرار دهید.

مقاله مرتبط:

دلایل ضرورت مشاوره استارتاپی

مقدمات مراجعه به مشاور استارتاپ


بیایید پیش از مراجعه به یک مشاور استارتاپی، نگاهی به اطلاعات احتمالاً ضروری داشته باشیم.

معرفی خود

ابتدا باید بدانید که قرار است خود را چگونه معرفی کنید. اطلاعات غیرضروری را دور بریزید و دلیل حضور خود در آن جلسه را بیان کنید.

بیان مسئله

مشاور استارتاپی قرار نیست رهبر کسب‌وکار شما باشد و تمام مسائل را حل کند. باید بدانید سوالتان چیست و آن را به درستی طرح کنید.

راه حل شما

اگر پیش از مراجعه به مشاور استارتاپ، راه حلی مد نظر دارید، بد نیست که او را در جریان آن راه حل قرار دهید. توجه داشته باشید که همیشه بهتر است از جایگاه منفعلانه خارج شوید و پویایی خود را نشان دهید.

گوش دادن

نباید فراموش کرد که شما این‌جایید که گوش کنید. مشاوره استارتاپی یک کلاس درس است. استاد شما فردی مجرب است که از نکات روز بازار و نحوه صحیح هدایت آن در شرایط مختلف اطلاع دارد. حالا، اگر قرار نیست به صحبت‌ها و نظرات او گوش کنید، دارید وقت خود را تلف می‌کنید.

نتیجه‌گیری

مشاوره استارتاپی چه در امر راه‌اندازی و چه در امر پیش‌برد یک کسب‌وکار، یک مسئله ضروری است. مشاوران استارتاپی، دانش روز را با تجربیات خود می‌آمیزند و آن را در اختیار شما قرار می‌دهند تا از هدررفت هزینه و زمان برای تجربه کردن چالش‌های متعدد پیش روی شما، جلوگیری کنند. این اقدامات می‌توانند ریسک را برای کسب‌وکار شما کم‌تر و کم‌تر کنند.

مقالاتی که شاید به مطالعه آن علاقمند باشید:

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *