5 نکته کلیدی در تیم سازی استارتاپ‌ها

5 نکته کلیدی در تیم سازی استارتاپ‌ها

چرا تیم سازی استارتاپ‌ها اهمیت دارد؟

یک ایده خوب بدون داشتن یک تیم خوب با یک ایده بد تفاوتی نخواهد داشت. اعضای تیم استارتاپی چرخ‌های ماشین استارتاپ هستند که باید ایده را به مقصد برسانند. در صورتی که هر یک از این چرخ‌ها نتواند وظیفه خود را به درستی و در هماهنگی با سایر اعضا انجام دهد، حرکت سایر چرخ‌ها هم کند می‌شود و چه بسا که کاملاً متوقف شوند. اهمیت تیم‌سازی استارتاپ‌ها بر هیچ فرد درگیر با استارتاپی پوشیده نیست اما سؤالی که مطرح است این است که برای تیم سازی استارتاپ‌ها چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهیم؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی 5 نکته کلیدی در باب تیم سازی استارتاپ‌ها بپردازیم. اگر قصد دارید برای استارتاپ خود یک تیم تشکیل دهید، خواندن این مطلب خالی از لطف نخواهد بود.

  • به چه نیروهایی نیاز دارید؟

ابتدا باید اهدافتان در دوره‌های زمانی مختلف را مشخص کرده و برای رسیدن به آن‌ها، میزان و نوع فعالیت مورد نیاز را تعیین کنید. پس از انجام این مرحله، می‌دانید که به چه نیروهایی نیاز دارید؛ اما احتمالاً نمی‌دانید چه افرادی در دسترس خواهند بود. ابتدا از ارتباطات خود استفاده کنید. اگر دوستانی دارید که در فضای استارتاپی فعالیت داشته‌اند، از آن‌ها بخواهید که برای پست‌های مختلفی که دارید، افرادی مناسب را پیشنهاد دهند. در صورتی که از این روش به نتیجه نرسیدید، سراغ سایر روش‌ها بروید. از خدمات دیگری که شتابدهنده ها به تیم های استارتاپ ارائه می دهند، کمک به تیم سازی و تکمیل اعضا با افراد متخصص و واجد شرایط است. استفاده از دوستان و آشنایانی که می‌دانید تا حدی با نیازهای شما همخوانی دارند، تنها در صورتی پیشنهاد می‌شود که هیچ فردی واجد شرایط حداقلی شما نباشد. تأکید می کنم، همواره از متخصصها کمک بگیرید، زیرا زیانی که افراد ناپخته و بی تخصص به بدنه کسب و کار شما وارد می کنند چندین برابر تفاوت دستمزدی است که شما به یک متخصص پرداخت می کنید، ضمن اینکه افراد مبتدی سرعت رشد شما را کند کرده و بازدهی مناسبی نخواهند داشت. تیم سازی استارتاپ‌ها مسئله‌ای جدی است و نباید آن را به میدانی برای رفیق‌بازی بدل کنید.

هم بنیانگذار آری یا نه

  • هم‌بنیان‌گذار؛ آری یا نه؟

داشتن یک هم‌بنیان‌گذار یک مسئله الزامی نیست؛ اما اگر شرایط اداره یک استارتاپ به تنهایی را ندارید، کمک گرفتن از یک هم‌بنیان‌گذار می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. هم‌بنیان‌گذار بهتر است فردی باشد که شما با او آشنایی کامل دارید و می‌توانید کاملاً به او اعتماد کنید. بهتر است فردی را برای این سمت انتخاب کنید که شما را کامل کند. به این معنا که اگر در ارتباطات ضعف دارید، او در این زمینه قوی باشد. یا مثلاً اگر از پس مدیریت نیروی انسانی برنمی‌آیید، بتوانید این کار را به او بسپارید.

برای آشنایی با مفهوم هم بنیانگذار و تفاوت آن با بنیانگذار، سرمایه گذار و تیم مؤسس مقاله هم بنیانگذار کیست را مطالعه نمائید.

  • سخت‌گیری در استخدام، جدیت در قطع همکاری

اهمال و سهل‌انگاری در استخدام کردن اعضای تیم می‌تواند باعث عقب افتادن از برنامه و هدررفت سرمایه باشد. پس چه بهتر که از همان ابتدا در گزینش افراد دقت به خرج دهید. و از سوی دیگر، در صورتی که دیدید فردی بازدهی مد نظر شما را ندارد، برای قطع همکاری با او تعلل نکنید.

  • اعضای تیم استارتاپی خود را بشناسید

شناختن تنها به معنای داشتن اطلاعات حداقلی مانند تحصیلات فرد نیست. بهتر است با روحیات او آشنا شوید و ببینید که با فضای کاری شما سازگار است یا نه. استفاده از آزمون‌های شخصیت‌شناسی مانند DISC یا MBTI برای این کار بسیار رایج و کاربردی است.

در مقاله های بعدی بطور کامل به آزمونهای شخصیت شناسی و تأثیر آنها بر جذب نیرو و تیم سازی خواهیم پرداخت.

  • همکار ایده‌آل خود را بسازید!

اهمیت آموزش حین کار را دست کم نگیرید. بسیاری از مهارت‌ها هستند که برای رفع نیاز، کافی است به نیروهایی که در اختیار دارید آموزش دهید. مثلاً اگر شما به برنامه نویسی با تکنیکهای جدید نیاز دارید چه بهتر که برای نیروی برنامه نویس خود هزینه کرده و سطح علمی او را ارتقا دهید تا اینکه بخواهید نیروی جدید استخدام کنید.

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *