5 عامل اصلی شکست استارتاپ‌های صنایع خلاق

عوامل شکست استارتاپها

دلایل شکست استارتاپ‌ها می‌تواند چیزهای مختلفی باشد. درصد بسیار زیادی از استارتاپ‌ها نمی‌توانند ایده خود را به سرانجام برسانند و در این مسیر شکست می‌خورند. ذات استارتاپ به همین دلیل با ریسک گره خورده است. حتی اگر همه چیزهایی که باید رعایت کنید را رعایت کرده باشید، باز هم احتمال شکست وجود دارد. تقریباً فقط یک دهم استارتاپ‌ها سال پنجم فعالیت خود را می‌بینند. دلایل شکست استارتاپ‌ها گاهی فقط یک چیز است و گاهی ترکیبی از چند عامل. در این مطلب قصد داریم برخی از عوامل اصلی شکست استارتاپ‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل شکست استارتاپ‌ها:

 1- مشکلات بازار

گاهی برنامه‌ها درست پیش نمی‌روند و محصول نهایی شما، در زمان مقرر آماده ورود به بازار نیست. محصول شما چه دیر به بازار بیاید و چه زود، ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شود. در صورتی که بازار تقاضای کافی برای محصول شما نداشته باشد، احتمالاً فروش آن برای شما تبدیل به یک دردسر بزرگ خواهد شد. حدود 40 درصد استارتاپ‌های شکست‌خورده به این مسئله اشاره کردند که محصول خود را بدون توجه به بازار عرضه نمودند.

بیشتر بخوانید: چگونگی سرمایه گذاری در استارتاپ ها

بیشتر بخوانید: ۶ مرحله برای تعریف بازار هدف کسب و کار شما

2- عدم تامین منابع مالی

حدود سی درصد استارتاپ‌ها به خاطر عدم توانایی در تامین سرمایه شکست می‌خورند. یکی از وظایف مدیر استارتاپ این است که بتواند منابع مالی را مدیریت نماید. بسیاری از استارتاپ‌ها برای تامین سرمایه مورد نیاز، از روش‌های مشارکت مختلف مانند شراکت، ادغام و… استفاده می‌کنند. برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند استارتاپ از محل درآمدهای خود تغذیه شود که اتفاق چندان ساده‌ای نیست.

بیشتر بخوانید: انواع روشهای سرمایه گذاری را بیشتر بشناسید

 3- تیم نامناسب

یکی دیگر از دلایل شکست استارتاپ‌ها نداشتن تیم مناسب است. حدود 20 درصد استارتاپ‌های شکست خورده مشکلاتی درون اعضای خود داشتند. در صورتی که همکاری در میان اعضای تیم به خوبی شکل نگیرد، شانس استارتاپ برای رسیدن به موفقیت بسیار کم است. بنابراین سرمایه گذاری و صرف زمان برای تشکیل یک تیم استارتاپی خوب، یک گام به سوی موفقیت است. دلایل متفاوتی می‌تواند پشت این مسئله وجود داشته باشد. اولیور هوله از کارشناسان مسائل استارتاپی معتقد است که پنج نفر اولی که استخدام می‌کنید نقشی اساسی در تعیین سرنوشت استارتاپ شما دارند. مسائلی که در انتخاب اعضای تیم استارتاپی دارای اهمیت هستند شامل موارد بی‌شماری می‌شوند. با این حال، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید  به آن توجه داشت، وجود تعادل در میان اعضای تیم می باشد. پس از آن نیز می‌توان به عواملی مانند نداشتن مهارت کافی، وجود رقابت مخرب و عدم وجود تعهد کاری اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته کلیدی در تیم سازی استارتاپ‌ها

4- وجود رقبای قدرتمند

نوزده درصد از استارتاپ‌های شکست خورده یکی از دلایل شکست را وجود رقبای قدرتمند بیان کرده‌اند. وقتی رقیبی محصولی بهتر از شما ارائه می‌دهد و بازار مناسبی برای خودش دست و پا کرده است، کنار زدن او کمی سخت‌تر از تصور می‌شود. معمولاً پیروزی با کسی است که زودتر در آن زمینه فعالیت داشته است. با این حال، مثال‌های نقض این اصل هم بسیار متعدد هستند.

بیشتر بخوانید: چگونه با رقبای خود رقابت کنیم؟

5- قیمت‌گذاری و هزینه‌ها

18 درصد استارتاپ‌های شکست خورده، یکی دیگر از دلایل شکست را مشکل در امر قیمت‌گذاری اعلام کرده‌اند. مسئله قیمت‌گذاری مبحثی بسیار حساس است. قیمت‌های شما از طرفی باید آن‌قدر بالا باشند که هزینه‌های تولید را جبران کنند و از طرفی باید آن‌قدر پایین باشند که خریدار را به خرید آن مجاب کنند. تخطی از این حدود می‌تواند باعث شکست استارتاپ شما شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش ارائه محصول یک استارتاپ

نتیجه گیری:

مواردی که در بالا بیان نمودیم نه تنها دلایل شکست استارتاپ های صنایع خلاق می باشد، بلکه در تمام استارتاپ ها نیز عمومیت دارد. این دلایل از مهمترین دلایل عدم پیروزی استارتاپ ها می باشد و عوامل دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد که از اهمیت کمتری برخوردار است.

منایع:

5 TOP reasons why startups fail (lead-innovation.com)

5 Reasons Startups Fail — For Entrepreneurs

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *