صنایع خلاق گردشگری و دلایل اهمیت آن

صنایع خلاق گردشگری و دلایل اهمیت آن

سازمان یونسکو، نسل سوم گردشگری را گردشگری خلاق نامیده است. این نوع از گردشگری با شعار «موزه‌های کمتر، میادین بیشتر» سعی دارد اهمیت زندگی روزمره را پررنگ‌تر کند. صنایع خلاق گردشگری، به آن دسته از صنایع خلاقی گفته می‌شود که برای ترویج گردشگری و هدفمند ساختن آن ایجاد شده‌اند. هدف اصلی این صنایع ایجاد تعامل بیشتر و افزایش فعالیت‌های تجربی است. در این نوع از گردشگری، فرد باید به شکلی ملموس زندگی به عنوان یک شهروند را با کمک فناوری تجربه کند. یونسکو صنایع گردشگری خلاق را تشویق می‌کند که محصولات یا خدماتی ارائه دهند که دارای المان‌های نوآورانه و هنری باشد.

اهمیت صنعت گردشگری


گردش مالی صنعت گردشگری در جهان حدود 6.5 تریلیون دلار است و سهم ایران از این مقدار، چیزی حدود نیم درصد می باشد. با وجود دارایی‌های عظیم فرهنگی ایران در زمینه گردشگری، این عدد قلیل نشان‌دهنده ضعف‌های بسیاری در این زمینه است. فراموش نکنیم که گردشگری حدود ده درصد از تمام گردش مالی جهان را به خود اختصاص داده است. سفر کردن برای تمام طبقات اجتماعی یک تفریح به حساب می‌آید و بازاری بسیار پربازده محسوب می‌شود. ایران با توجه به پتانسیل بالایی که در زمینه گردشگری دارد، می‌تواند با ایده‌های مناسب، این ظرفیت بالاقوه را به بالفعل تبدیل نماید.

بیشتر بخوانید: اصول برندینگ استارتاپ‌های صنایع خلاق چیست؟

اهمیت صنایع خلاق گردشگری برای ایران


با رشد روزافزون فناوری، بارقه‌هایی از امید برای جان بخشیدن به این صنعت در ایران به وجود آمده است.

صنایع خلاق گردشگری می‌توانند برای ترویج ایران به عنوان یک مقصد جذاب گردشگری در سطح بین‌المللی راه‌گشا باشند. افزایش سهم ایران از بازار توریسم جهانی، بدون شک تبعات مثبت بی‌شماری برای کشورمان در پی خواهد داشت. افزایش گردش مالی و ایجاد کانال‌های درآمدی برای صنایع دخیل در زمینه گردشگری، می‌تواند پیام‌آور افزایش رونق اقتصادی باشد.

جدا از این مسئله، نیاز به ارائه تصویری واقعی از زندگی در ایران بسیار محسوس است. تصور سایر مردمان جهان از ایران محدود به تصویری است که قدرت‌های رسانه‌ای غرب از ما نشان داده‌اند. این وظیفه خود ما است که برای ارائه حقیقت، از زیرساخت‌های موجود بهره ببریم.

بیشتر بخوانید: صنایع خلاق و تأثیر آن بر آینده

شاخه‌های موجود برای فعالیت در زمینه صنایع خلاق گردشگری


فعالیت صنایع خلاق گردشگری تنها محدود به گردشگری خلاق نیست. این صنایع می‌توانند ایده‌های پیشین را به‌روزرسانی کنند یا ایده‌های جدیدی ارائه دهند. استفاده از فناوری در تمام زمینه‌های گردشگری امکان‌پذیر است. واقعیت مجازی یکی از جذاب‌ترین نمونه‌های آن است که می‌توان از آن برای معرفی جاذبه‌های توریستی ایران استفاده کرد. تلفیق فناوری نوین و ایده‌های سنتی، یکی دیگر از زمینه‌هایی است که با توجه به آن می‌توان شاهد محصولاتی کارآمد در زمینه گردشگری بود.

بیشتر بخوانید: نقش صنایع خلاق و اقتصاد خلاق در دوران کرونا

با احتساب این موارد، می‌توان زمینه‌های موجود برای فعالیت در زمینه صنایع خلاق گردشگری را بسیارگسترده توصیف کرد. در نتیجه، ایده‌های پیشرو خواهند توانست با جذب گردشگران بین‌المللی یا ترغیب گردشگران داخلی برای تجربه کردن سفرهای بیشتر، به بهبود این صنعت کمک شایانی کنند.

با این حال، امید می‌رود سازمان‌های مربوطه مانند سازمان میراث فرهنگی، جهت تسهیل به ثمر رسیدن این ایده‌ها تلاش بیشتری داشته باشند. توجه به صنایع خلاق گردشگری می‌تواند هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ سیاسی و اقتصادی برای ایران بسیار

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *