MVP به زبان خیلی خیلی ساده

MVP به زبان خیلی خیلی ساده

یکی از سوالاتی که ممکن است هنگام مطالعه در ارتباط با استارتاپ‌ها با آن روبرو شده باشید، این است: MVP چیست؟ این مفهوم در سال 2009 و توسط اریک ریس وارد ادبیات استارتاپ‌ها شد. واژه MVP از سرواژه‌های Minimum Viable Product به دست آمده و به معنای کمینه محصول قابل پذیرش است. البته که برای درک بهتر آن، بهتر است آن را به صورت تحت الفظی ترجمه نکنیم. پس آن را «کمینه محصول قابل عرضه» در نظر بگیرید. حالا که با ذات واژگانی این مفهوم آشنا شدید، بد نیست نگاهی داشته باشیم به کاربرد آن در دنیای استارتاپ‌ها.

 

MVP چیست و چه کاربردی دارد؟

دلیل اهمیت MVP چیست؟


کمینه محصول قابل عرضه، محصولی است که حداقل مشخصات محصول نهایی استارتاپ را دارد. به این معنا که محصولی شبیه به محصول نهایی است، اما برخی از مشخصات آن را در خود جای نداده است. این محصول به دلایل مختلفی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: ۶ مرحله برای تعریف بازار هدف کسب و کار شما

دلیل اولی که یک استارتاپ نیاز به تولید MVP دارد، ملموس کردن ایده است. ایده تا هنگامی که روی کاغذ باشد، نمی‌تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. تخیل سایرین نمی‌تواند ایده نهایی استارتاپ را به بهترین شکل ممکن تجسم کند. از این رو، لازم است محصولی ملموس در اختیار آن‌ها قرار بگیرد که برخی از مشخصات محصول نهایی را در خود جای داده است. این مشخصات می‌بایست شامل کارکرد اصلی محصول نهایی و برخی از مشخصات دیگرآن باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه با رقبای خود رقابت کنیم؟

یکی از کاربردهای MVP این است که اهمیت توسعه آن محصول را نشان میدهد. MVP نمونه اولیه محصول است و قطعا با کاستی‌های زیادی روبرو است. وقتی MVP در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، می‌توان بازخورد و دیدگاه آن‌ها نسبت به MVP را مورد بررسی قرار داد. پس از انجام این بررسی‌ها است که می‌توان نقاط ضعف آن را رفع کرد و محصول نهایی کامل‌تری ارائه داد. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که فایده این شاخصه MVP چیست و چه نفعی برای استارتاپ دارد؟ کاهش هزینه‌ها. توسعه محصول نهایی استارتاپ معمولا به صرف هزینه زیادی نیاز دارد. با این حال، می‌توان نسخه MVP آن را در مقیاس کوچک‌تر و با هزینه کمتر توسعه داد تا متوجه نواقص آن شد.

بیشتر بخوانید: روش‌های مدیریت موفق استارتاپ برای کسب بالاترین بهره‌وری

کار MVP چیست؟


کار MVP این است که تیم استارتاپی را از اشتباهات نجات دهد.

در صورتی که ایده استارتاپ به وسیله MVP در بازار واقعی مورد آزمایش قرار نگیرد، ممکن است تا زمان عرضه محصول نهایی هیچ وقت متوجه این مسئله نشوید که محصول شما با بازار و نیاز مشتریان همخوانی ندارد. در نتیجه، زمان و هزینه زیادی برای رسیدن به همان نتیجه تلف می‌شود.

وظیفه بعدی MVP این است که تا حدودی هزینه مورد نیاز برای تولید محصول نهایی را مشخص کند. رقم به دست آمده می‌تواند در بسیاری از محاسبات مورد نیاز استارتاپ استفاده شود و بسیاری از ابهامات موجود را  رفع نماید.

بیشتر بخوانید: ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها چیست و چه فایده‌ای دارد؟

گفتنی است استارتاپ‌هایی که به مرحله تولید MVP رسیده باشند، ارزش بسیار بیشتری نسبت به استارتاپ‌های فاقد این محصول دارند. دلیل این امر هم مشخص است. سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند ببینند روی چه چیزی قرار است سرمایه‌گذاری کنند.

بیشتر بخوانید: چند روش مهم ارزشگذاری استارتاپ ها

 

منبع: https://www.agilealliance.org/glossary/mvp

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *