5 مورد از دلایل استفاده از آزمونهای روانشناسی در استخدام چیست ؟

5 مورد از دلایل استفاده از آزمونهای روانشناسی در استخدام چیست ؟

پیدا کردن مناسب ترین فرد برای یک موقعیت خاص ، شرکتها را مجبور به نوآوری در نحوه نمایش،ارزیابی و انتخاب افراد می کند تابتوانندافرادمناسب رابرای این شغل استخدام کنند.دلایل استفاده از آزمونهای روانشناسی در استخدام به این دلیل است که مدیران بتوانندافرادراازنظر رفتاری و عملکرد ارزیابی کنند.

·       تست های روانشناسی ابزارهای مفیدی برای شناسایی بهترین افراد برای شرکت شما هستند.

یک آزمون روانشناسی استانداردیک ابزار علمی است که ویژگیهای مختلف یک فردرااندازه گیری میکند مانند: تواناییهای شناختی ، استعدادها،شخصیت،انگیزه و غیره.آزمونهای خاصی که برای اهداف استخدام و گزینش باید اجرا شود باید با کمک یک روانشناس صنعتی و سازمانی انتخاب شودتااز اشتباه جلوگیری شود.

بیشتر بدانید :نوآوری و اهمیت خلاقیت در استارتاپها چیست ؟

آیا استفاده ازآزمونهای روانشناسی دراستخدام باعث کاهش هزینه میشود ؟

استخدام و آموزش کارکنان جدید میتواند یک فرآیند پرهزینه باشد. برخی از شرکتها برای کمک به کاهش میزان گردش مال ،از تست روانشناسی برای اطمینان از مناسب بودن کارکنان بالقوه قبل از استخدام آنها استفاده میکنند.

هدف ازگرفتن آزمونهای روانشناسی در استخدام چیست ؟

هدف ازآزمونهای روانشناسی این است که تصمیمات استخدامی آگاهانه تری گرفته شود.بسیاری از شرکتها با شرکتهای خارجی مشورت می کنندتا این آزمایشها را انجام داده و ارزیابی کنندتاآزمایشها بی طرفانه انجام شود.دلایل استفاده از آزمونهای روانشناسی در استخدام به منظور بهره وری کارکنان است .

دلایل استفاده از ازمونهای روانشناسی در استخدام:

1- شناختن شخصیت،موفقیت شغلی را پیش بینی میکند:

شخصیت یک پیش بینی کننده عملکرد شغلی است که از نظر علمی اثبات شده است وارزیابی گرایشهای رفتاری کاندیداها در محیط کاربه کارکنان اجازه میدهد تابفهمندکه آیا آنها در عملکرد بهترین هستند یا نه و آیا میتوانند فرهنگ شرکت را دنبال کنند یا خیر. شناخت شخصیت یکی از مهمترین دلایل استفاده از ازمونهای روانشناسی در استخدام است .

·       تحقیقات نشان می دهد که معیارهای شخصیتی پیش بینی کننده مفیدی برای عملکرد شغلی آینده هستند

 2- استخدام مبتنی برداده منجربه تصمیم گیری بهتر برای استخدام میشود :

این داده ها باعث میشود که تصمیم گیری بهتری انجام شود.با استفاده از این داده های اطلاعاتی شما خیلی راحت میتواند از عملکرد کارکنانتان باخبر شوید و بدون اینکه نگران بی کیفیتی کارمندان باشید . 

مطالعه بیشتر :تفاوت فروش و بازاریابی در چیست ؟

بر خلاف تجزیه و تحلیل رزومه یا مصاحبه حضوری، ارزیابی شخصیت به شما این امکان را میدهد تا ویژگیهای مهم شخصیتی نامزد مانند: وظیفه شناسی ،برونگرایی،سازگاری، ثبات اخلاقی،اجتماعی بودن،کارآیی، خلق وخو، تلاش برای موفقیت،اعتماد به نفس، تفکر خلاق و… را ارزیابی کنید.این یکی دیگر دلایل استفاده از آزمونهای روانشناسی در استخدام است.

3- ارزیابی توانایی های شناختی یکی دیگر از دلایل استفاده از آزمونهای روانشناسی در استخدام است:

 ارزیابی تواناییهای کارمندان ، روند انتخاب شما را به میزان قابل توجهی بهبود میبخشد.هنگامی که باانواع دیگر ارزیابیها مانند انگیزه و توانایی شخصیتی و مصاحبه و… ترکیب میشود،ارزیابی توانایی شناختی بینشهای قدرتمندی را برای بهبود فرآیند انتخاب و آگاهی از تصمیمات کارکنان ارائه میدهد.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر دارید:شرایط اولیه شرکت های نوپا نوع ۱ و ۲ چیست ؟

4- یکی از دلایل استفاده از آزمونهای روانشناسی  در استخدام برای این است که آیا این کارمند دارای شخصیت ایده آل درموردطیف گسترده ای از دسته های شغلی است یا خیر ؟

تحقیقات نشان میدهد که ارزیابی شخصیت به خوبی توسعه یافته است و میتواند عملکرد کارکنان را در طیف وسیعی از گروههای شغلی با موفقیت پیش بینی کند.مهم نیست که به چه ویژگی هایی علاقه دارید،اگر از ارزیابی شخصیت هنجاری استفاده کنید،میتوانید نمرات کارمندان را به سرعت مقایسه کنید،این کار نه تنها به ارزیابی فردی یک کارمندکمک میکند، بلکه او را با همه کارمندان دیگر مقایسه میکند.

بیشتر بخوانید :فروشنده حرفه ای چه کسی است ؟

5- یافتن مناسب ترین کارمندان باعث افزایش کیفیت در شرکت می شود:

به همان اندازه که استخدام کارمندان مناسب اهمیت دارد،حفظ استعداد و کاهش گردش مالی برای شرکت ها بسیار مهم است.با استفاده از این آزمون ،میتوانید داوطلبان را از نظر استعداد و شخصیت بررسی کنید و ارزیابی کنید که آیا این کارمند در این سمت شغلی باقی میماند یا خیر.

برای ارزیابی اینکه آیا داوطلبان برای موقعیت مناسب هستند، عوامل زیادی را می توان در نظر گرفت مانند علاقه به یادگیری. جاه طلبی کلی؛ مالکیت و ابتکار؛ یکدلی؛ مهارت های ارتباطی؛ مهارت های تفکر انتقادی؛ مهارت های همکاری؛ صداقت؛ انگیزه ؛ کنجکاوی؛ وغیره.این یکی از مهمترین دلایل استفاده از آزمونهای روانشناسی در استخدام به حساب میاید .

نتیجه گیری :

دلایل استفاده از آزمونهای روانشناسی در استخدام، بسیار بیشتر از این چیزی است که مادراین مقاله بیان کردیم.امروزه همه شرکتها به این آزمونها نیاز دارند تاعملکرد کارمندتان خود را به طور صحیحی بررسی کنند .استفاده از این آزمون باعث میشود که شما بی دلیل به کسی اعتمادنکنید .

منبع :

https://www.skeeled.com/blog/5-reasons-why-you-should-use-personality-assessment-in-recruitment

 

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *