توسعه فردی چیست و چه اهمیتی دارد؟

توسعه فردی چیست و چه اهمیتی دارد؟

تا حال فکر کردید که توسعه فردی چیست ؟ احتمالاً در مورد باچندری پال ، اولین زن هندی که در سال 1984 قله اورست را فتح کرد، شنیده اید. حتی پس از این موفقیت بزرگ ، پال به عنوان رهبر گروهی از کوه نوردان مشغول به کار شد . او در سال 2013 برای کمک به قربانیان سیل در شمال شرقی هند رفت. او همچنین کتابی با عنوان سفر من به اورست نوشته است.

بیشتر بدانید :خدمات شتابدهنده استارتاپ چیست ؟

اگر به زندگی پال نگاه کنیم ، او اشتیاق خود را در طول زندگی زنده نگه داشته است . منظور ما این است که بسیاری از افراد موفق هنوز هم به یادگیری و به چالش کشیدن خود ادامه می دهند . آنها بعد از یک مشکل یا یک شکست متوقف نمی شوند. این سفر پیوسته برای کشف افق های جدید به عنوان توسعه شخصی شناخته می شود.

توسعه فردی چیست؟

توسعه شخصی یک فرایند مادام العمر است که به شما کمک می کند تا اهداف زندگی خود را ارزیابی کرده و برای تحقق پتانسیل خود مهارت خود را افزایش دهید. این به شما  این امکان را می دهد تا پیشقدم شوید و مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیرید. ممکن است همیشه به هدف خود نرسید اما به دلیل اینکه هدف شما مشخص شده است ، زندگی کامل تری را دنبال می کنید. توسعه فردی هم باعث رضایت و هم موفقیت در زندگی می شود.

مهارتهای توسعه شخصی چیست ؟

  • ارتباط خوب به شما این امکان را می دهد تا افکار خود را با وضوح و اطمینان منتقل کنید.
  • مهارت های بین فردی که به شما کمک می کند ارتباط برقرار کنید و در موقعیت های اجتماعی بر دیگران تأثیر بگذارید.
  • مهارت های حل مسئله که به شما این امکان را می دهد تا هنگام برخورد با موانع بهترین راه حل ها را پیدا کنید.
  • یکی دیگر از مهارتهای توسعه فردی ،مهارت های سازگاری که به شما این امکان را می دهد تا به سرعت و به راحتی با چیزهای جدید سازگار شوید و علاوه بر این در شرایط پیش بینی نشده نیز آرامش خود را حفظ کنید.
  • مهارت های رهبری که به شما در هدایت دیگران کمک می کند، و باعث تقویت روحیه و ایجاد اعتماد به نفس شما می شود.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر دارید:متریکهای ارزیابی استارتاپ ها چیست ؟

اهمیت توسعه فردی :

بعضی از تصورات غلط وجود دارد که می گویند توسعه شخصی مختص کسانی است که برای رسیدن به اهداف خود باید بیشتر تلاش کنند. در حقیقت ، حتی موفق ترین افراد همواره برای بهتر شدن تلاش می کنند. قطعاً مغز شما به اطلاعات جدیدی نیاز دارد تا بتوانید به درجه از رشد و تکامل دست پیدا کند. یادگیری یک فرآیند مستمر است و تا زمانی که شما بخواهید متوقف نمی شود.

مزایای توسعه شخصی :

1- شفافیت را به شما ارائه می دهد:

  • توسعه شخصی به شما کمک می کند تا دیدگاه شخصی و اهداف زندگی خود را با وضوح بیشتری مشخص کنید. وقتی برای خود اهداف تعیین می کنید ، ایجاد برنامه و کار در جهت رسیدن به آن اهداف آسان تر می شود.

2-  یکی دیگر از مزایای توسعه فردی  این است که مهارتهای شما را بهبود می بخشد:

  • یادگیری و رشد شخصی از ویژگی های توسعه شخصی است. شما از اشتباهات گذشته خود درس می گیرید و از طریق آموزش و راهنمایی بر چالش ها غلبه می کنید.

3- به شناسایی پتانسیل واقعی کمک می کند:

  • هرچه بیشتر روی مهارت ها و توانایی های خود کار کنید ، بیشتر پتانسیل پنهان خود را کشف می کنید. شما یاد می گیرید که مرزهای خود را پیش ببرید و چیزهای جدیدی را کشف کنید زیرا می دانید چگونه از دانش خود به بهترین نحو استفاده کنید.

4- انگیزه و رضایت شما را بیشتر می کند :

  • توسعه شخصی قدرتمند است زیرا به شما اجازه می دهد تا کنترل امور را در دست بگیرید. از آنجا که پیشرفت مداوم وجود دارد ، احساس اعتماد به نفس و انگیزه بیشتری می کنید. بهره وری شما افزایش می یابد و عملکرد شما باعث رضایت شما می شود.

5-  یکی دیگر از مزایای توسعه فردی این است که تمرکز شما بر روی مشکلات بیشتر می شود:

  • هنگامی که به کاستی های خود اعتراف می کنید ، خود را مسئول اشتباهات خود می دانید. این سطح از خودآگاهی به شما کمک می کند تا به مشکلات با دید بزرگتر نگاه کنید و خود را در مورد چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند ، مورد انتقاد قرار ندهید.

مطالعه بیشتر:بهترین راه های تبلیغات برای جذب مشتری :

به نظر شما عبارات توسعه چیست؟

توسعه  فردی اغلب به جای “خودسازی” به کار می رود ، اما آنها دو رویکرد متفاوت به زندگی هستند. مورد اول بر توسعه قابلیت های جدید و افزودن جهت جدیدی به زندگی متمرکز است. مورد دوم روش هایی برای بهبود چیزهایی که در حال حاضر بخشی از زندگی فرد هستند تمرکز می کند. هر دو فرآیند با توسعه فردی سر و کار دارند و مکمل یکدیگر هستند اما نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

خودسازی یک فرآیند آگاهانه برای بهبود خود در جنبه های مختلف زندگی است. این پیگیری مداوم رشد با توسعه مهارت ها ، شایستگی ها و دانش است. هدف نهایی برای خودسازی این است که فردی خود ساخته باشید. این فرآیند شامل سه جزء کلیدی است:

  • ارتقای مهارت:

دو فرآیند افزایش مهارت وجود دارد ، اثربخشی شخصی و بین فردی. مهارتهای بین فردی بر نحوه روابط شما با دیگران و توسعه روابط متمرکز است. مهارتهای اثربخشی شخصی مانند تعیین هدف ، مدیریت زمان ، تصمیم گیری و مدیریت استرس برای شما مفید است.

  • شرطی سازی ذهنی :

فرآیند ساخت و تقویت ذهن ما به شرطی سازی ذهنی معروف است.مامیتوانیم با تجسم آنچه می خواهیم به آن برسیم براهداف خود تمرکزکنیم.این به حفظ تمرکزمثبت واعتماد به نفس کمک میکند.  

  • ایجاد عادت:

عادت اغلب به رفتارها یا تمایلات معمول اشاره می کند که خودکار و بدون قصد هستند. ترک عادت دشوار است اما غیرممکن نیست. برای اینکه زندگی ما غنی تر شود ، می توانیم عادات جدید و تغییرات مثبتی را ایجاد کنیم.

رشد شخصی چیست؟

رشد شخصی یا خودنمایی نتیجه توسعه فردی و شخصی است. این فرآیند تبدیل شدن به فردی است که شما را ترغیب به کار در جهت بهبود خود در  مرحله اول می کند. از نظر عامیانه ، رشد شخصی گامی دگرگون کننده در جهت بهبود وضعیت جسمی ، عاطفی ، فکری ، اجتماعی ، معنوی و مالی شما در زندگی است.

بیشترین اطلاعات را در سایت ما بخوانید :چه مواردی درآموزش فروشندگی اهمیت دارد ؟

  • وقتی روی رشد فردی کار می کنید ، می توانید به طور مؤثر مشکلات را حل کرده و از آنها جلوگیری کنید.

مزایای رشد شخصی:

1- روابط با دوستان ، خانواده ، همکاران و حتی خودتان پایه و اساس زندگی است. مهارتهای اجتماعی و شبکه ای خوب به شما در ایجاد روابط سالمتر کمک می کند. به عنوان مثال ، اگر در محل کار با درگیری ها روبرو هستید ، به جای اجتناب از آنها ، به آنها رسیدگی می کنید.

2- شما یاد می گیرید که چگونه احساسات ، افکار و رفتارهای خود را تنظیم کنید ، بنابراین کنترل رفتار خود را تقویت می کنید. شما شروع به تمایز حقایق و نظرات می کنید. شما عادات جدیدی ایجاد می کنید .

3- زندگی، توپ های منحنی را زمانی به ما می اندازد که انتظارش را نداریم. تلاش مداوم در جهت رفع و به چالش کشیدن مشکلات شما را مقاوم تر می کند. شما می توانید اشتباهات خود را پشت سر گذاشته و به هر مشکلی بصورت عینی نگاه کنید.

4- فعالیت هایی مانند مدیتیشن و یوگا می توانند آرامش خاطر را ایجاد کنند. وقتی درک بهتری از خود داشته باشید ، امیدها و رویاهایتان به واقعیت تبدیل می شود .تمرین ذهن شما را قادر می سازد تا تحمل ، تمرکز و انعطاف پذیری را بهبود بخشید.

نتیجه گیری :

توسعه شخصی یکی از مهمترین عواملی هست که همه انسان ها برای رسیدن به موفقیت و تکامل خود از آن استفاده می کنند . در این مقاله بسیاری از روش هایی که شما می توانید به توسعه شخصی خود دست پیدا کنید را به شما معرفی کردیم . 

منبع :

https://harappa.education/harappa-diaries/personal-or-self-development#heading_1

 

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *