7 تکنیک برتر برای داشتن تفکری خلاق

7 تکنیک برتر برای داشتن تفکر خلاق

تفکر خلاق چیست؟

تعاریف متعددی از تفکر خلاق وجود دارد. اما بطور کلی می توان گفت:


تفکر خلاق یعنی روشی برای بررسی و حل مسائل با استفاده از دیدگاهی متفاوت، اجتناب از راه حل های مرسوم و تفکر خارج از چهارچوب. این فرایند خلاقانه به شما کمک می کند که روابط را بررسی کنید، با چالش های جدیدی مواجه شوید، و به دنبال راه حل هایی بروید که غیرمعمول، بدیع و تازه هستند.

بسیاری اعتقاد دارند که فنون تفکر خلاقانه مبتنی بر تجربه هستند، ازجمله استیو جابز (بنیانگذار اپل) می گوید:

خلاقیت یعنی ارتباط دادن چیزهای مختلف به همدیگر. وقتی شما از افراد خلاق می پرسید که چطور کاری را انجام داده اند، آنها کمی احساس گناه می کنند زیرا آنها واقعا کاری انجام نداده اند، فقط چیزی را دیده اند. این امر پس از مدتی برایشان آشکار شده است. آنها قادر بوده اند تجاربی که داشتند را به همدیگر ارتباط داده و چیزهای جدیدی را درهم آمیزند. و دلیل اینکه آنها قادر بوده اند این کار را انجام بدهند این بوده است که آنها تجربه بیشتری داشته اند یا بیش از باقی مردم درمورد تجارب خود فکر کرده اند.

با داشتن این نکته در ذهن باید بفهمیم که تفکر خلاق مهارتی است که نیاز داریم خیلی زود آنرا پرورش دهیم. باید بتوانیم الگوها و روش های تفکری سنتی را بشکنیم تا بتوانیم تفکر به شیوه ای خلاقانه را آغاز کنیم. شیوه ای که به شما کمک خواهد کرد رویکرد جدیدی برای یک شرایط یا مسئله خاص خلق کنید.

7 تکنیک برتر داشتن تفکری خلاق
7 تکنیک برتر داشتن تفکری خلاق

7 تکنیک برتر برای داشتن تفکری خلاق :

1. ذهن را با ورزش تقویت کنید

ورزش کردن و استراحت دادن به مغز نیز فکر خوبی است. گاهی‌ اوقات هرقدر تلاش می‌کنید و به ذهن خود فشار می‌آورید، حتی یک فکر کوچک خلاقانه نیز جرقه نمی‌زند. در این مواقع بهتر است به سراغ ورزش‌هایی مانند پیاده روی، یوگا یا سایر ورزش‌ها بروید و در حین ورزش سعی کنید، به ایده‌هایی جدید دست بیابید. این کار نوعی استراحت ذهنی است که غیرمستقیم شما را در مسیر خلاقیت قرار می‌دهد.

2. یادداشت برداری کنید

نوشتن کمک می‌کند آزادانه خود را بروز دهیم، به وضوح و روشنی نسبت به خود و اهدافمان دست یابیم و ایده‌های جدید خلق کنیم. فقط شروع کنید به نوشتن و به این فکر نکنید که می‌خواهید چه بنویسید یا چقدر خوب می‌توانید کلمات را روی کاغذ بیاورید. خود را ویرایش نکنید، فقط بنویسید. اگر نیاز به فکر کردن بیشتر دارید، می‌توانید کلمات یا عباراتی، چون اهداف، نقاط قوت خود را و … بنویسید و سپس از همان جا شروع کنید.

3. ترکیبات جدید بسازید

برای تقویت خلاقیت افکار، ایده ها، تصاویر و اندیشه هایتان را ترکیب کنید و آن ها را بصورت ترکیبات مختلف درآورید، هرچند که طبیعی و مناسب نباشند. قانون های توارث که علم جدید ژنتیک برپایه آن قرار داده شده توسط راهب استرالیایی گریگو مندل مطرح شده که ریاضیات و بیولوژی را برای ایجاد یک علم جدید با هم ترکیب کرد.

4. تجربه و تخصص خود را توسعه دهید

غنی‌ترین منبع سوخت، عاملی است که موجب می‌شود انسان بتواند ایده‌های خلاقانه ارائه بدهد. تجربه را می‌توان از انجام کارهای متنوع و مخاطره انگیز، مسافرت مخصوصاً با شرایط سخت و مصیبت بار و به مکان‌های دور افتاده، تماس‌های شخصی با دیگران بویژه کودکان، خواندن شرح حال افراد، تماشا کردن تلویزیون، گوش کردن رادیو و … به دست آورد.

5. با انجام بازی‌های مختلف، خلاقیت خود را پرورش دهید

هر چقدر بیشتر شبیه کودکان باشید، خلاقیت‌تان افزایش می‌یابد. از اسباب‌بازی‌ها و وسایل هنری برای تحریک قدرت تصور و خیال‌پردازی استفاده کنید و ارتباطات جدیدی برقرار کنید.

6. برای طوفان فکری، زمان درنظر بگیرید

افزایش خلاقیت، به تمرین، تلاش و طوفان فکری نیاز دارد. درنتیجه باید هر روز برای آن وقتی درنظر بگیرید و در محیطی آرام یا الهام‌بخش، آن را تمرین کنید. مثلا به یک پارک آرام سر بزنید یا در کتابخانه بنشینید و اجازه دهید ذهن شما آزادانه پرواز کند. همه‌ی ایده‌های خود را چه خوب چه بد، روی کاغذ بیاورید یا روی تخته وایت‌برد بنویسید. حتی بدون اینکه توقف کنید و دوباره به آنها فکر کنید، ایده‌ها را جایی مثلا در کامپیوتر ذخیره کنید.

7. با افراد مختلفی ارتباط برقرار کنید

برای اینکه تغییر زیادی در خلاقیت‌تان ایجاد کنید، سعی کنید با افراد بیشتری در ارتباط باشید؛ به‌خصوص با کسانی که با شما تفاوت دارند. سعی کنید بخشی از زمان خود را با افرادی بگذرانید که سبک زندگی و دید آنها نسبت ‌به دنیا، با شما تفاوت دارد. با این کار، ذهن خود را گسترش می‌دهید و افق‌های جدید و تجربه‌های جدیدی به تجربیات قبلی خود اضافه می‌کنید.

برای ملاقات افراد جدید، در رویدادها و فعالیت‌های اجتماعی مختلفی شرکت کنید که در برنامه‌ی روزمره‌ی زندگی شما جای ندارند و تجربه‌هایی کاملا جدید هستند. هر زمان که فرصت کافی داشتید، با دیگران ارتباط برقرار کنید.  مثلا اگر دنیای هنر برای‌تان جدید است، به موزه‌ها و گالری‌های هنری سر بزنید و با هنرمندان و سایر افراد حاضر در گالری سر صحبت را باز کنید.

 

گردآورنده: تکتم زحمتکش مرجانه، مونا فدائی

مطالبی که شابد به خواندن آن علاقه مند باشید:

با دورریختنی ها خلاقیت خود را افزایش دهیم

5راهکار افزایش خلاقیت

موانع خلاقیت را بشناسید

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *