مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی چیست؟

فضای کار اشتراکی در مشهد

فضای کار اشتراکی چیست؟

قبل از پرداختن به مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی در ابتدا لازم است بدانیم فضای کار اشتراکی چیست؟ به بیان ساده نوعی محیط کاری مشترک است که در آن افراد، اعم از فریلنسرها و تیم‌های استارتاپی، با هر تخصص و هر زمینۀ کاری کنار هم جمع می‌شوند تا در محیط کاری‌ای یکسان و پویا و با فضایی جذاب، فعالیت‌های خود را انجام دهند.

مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی چیست؟

کارکردن در فضاهای کار اشتراکی مزایایی برای افراد و تیم‌های حاضر در آن فضا دارد. که در ادامه به کلیت آن می پردازیم.

  • کم‌بودن هزینه‌ها:

هزینۀ اجارۀ مکان در فضاهای کار اشتراکی، در مقایسه با اجاره دفتر کار اختصاصی خیلی کمتر است.

  • کم‌شدن دغدغه‌های عملیاتی:

با استفاده از فضای کار اشتراکی دغدغه‌های اجرایی و عملیاتی مانند تأمین میز، صندلی، اینترنت، نظافت، تعمیر و نگهداری و… را ندارید و شما می توانید تمرکز خود را روی کارتان قراردهید.

  • استفادۀ اشتراکی از امکانات:

متأسفانه راه‌اندازی امکاناتی مانند سانترال دیجیتالی، شماره‌های چهار یا پنج‌رقمی، پرینتر، اسکنر و… بسیار سنگین است؛ استفاده از فضای کار مشترک، هزینۀ خرید امکانات ضروری و راه‌اندازی را کاهش می‌دهد.

  • فضایی پویا:

به خاطر نوع فعالیت سایر افراد در فضای کار مشترک، انگیزۀ کارکردن در شما افزایش پیدا می‌کند.

  • مطلع‌شدن از رویدادها:

شما شاید از خیلی رویدادها و همایش‌ها و… بنا به دلایل مختلف باخبر نشوید. اما به‌خاطر گستردگی افراد حاضر در فضاهای کار اشتراکی می‌توانید از رویدادهای مختلفی که برگزار می‌شوند، مطلع شوید یا از کدهای تخفیف ارائه شده به تیمهای مستقر بهره مند شوید.

  • ارتباطات درون ‌سازمانی:

به‌ دلیل تنوع تیم‌های حاضر در فضای کار اشتراکی، در صورت نیاز امکان استفاده از تخصص تیمهای حاضر در فضای کار اشتراکی فراهم است.

  • داشتن ارتباطات خارج از سازمان:

ارائه کنندگان فضای کار، ارتباطات بسیاری با سایر کسب‌و‌کارها و سازمان‌های دولتی و خصوصی دارند؛ بنابراین شما می‌توانید از این ارتباطات استفاده کنید.

  • انتقال تجربه:

در فضای کار اشتراکی امکان حضور افراد باتجربه در زمینه کاری مشترک با شما بسیار زیاد است، شما می توانید از تجربیات، شکست ها و موفقیتهای آنها در مسیر خود بهره ببرید. هم‌نشینی با آدم‌های مختلف باعث می‌شود انتقال تجربیات مختلف را تجربه کنید.

  • مرز نامرئی:

در چالش‌های مختلف حامیان بیشتری دارید. آدم‌هایی اطراف شما هستند که دوست دارند شما هم به‌عنوان دوستشان موفق باشید. همین فرهنگ درونی در این فضاها کم‌کم به بیرون هم منتقل می‌شود.

  • افزایش تعادل بین کار و زندگی:

فضاهای کار مشترک مکان‌هایی را برای بازی و استراحت در نظر می‌گیرند که با گذراندن وقت در این محل‌ها می‌توانید بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کنید

فضای کار اشتراکی در کشورمان ایران

با رشد چند سال اخیر استارتاپ‌ها، فضای کار اشتراکی هر روز بیشتر و بیشتر مورد استفاده تیم‌های استارتاپی قرار گرفته است. خیلی از این تیم‌ها شروع کارشان در فضاهای اشتراکی بوده است و اکنون پس از پیشرفت و توسعه دفتر کار مستقل خود را دارند .این روزها فضاهای کار اشتراکی زیادی در کل کشور مشغول به ارائه خدمات به استارتاپ‌ها هستند. شتابدهنده صنایع خلاق هاوش نیز با رویکرد حمایت و کمک به کسب و کارهای خلاقانه و نوپا اقدام به فراهم نمودن فضای کار اشتراکی مناسب نموده است. شتابدهنده هاوش موفق شد در سال 2019  جایزه معتبر بین‌المللی کوورکینگ اسپیس‌ها را به خود اختصاص دهد. تنها 4 فضای کار اشتراکی از ایران موفق به برنده شدن در این ارزیابی شدند. حضور‌  شتابدهنده هاوش در میان ۵۲۹ فضای کار‌اشتراکی‌ جهان به عنوان بهترین فضای کاراشتراکی در سطح مشهد اعلام شد.

فضای کار اشتراکی در مشهد
فضای کار اشتراکی در مشهد

این جایزه، تنها جایزه معتبر بین‌المللی کوورکینگ اسپیس‌ها در دنیا است که توسط سایت و بر اساس رأی و تجربه اعضای مستقر در فضاهای کاری مشترک و ارزیابی‌های ثبت شده توسط شرکت کنندگان انتخاب شده است. این ارزیابی توسط coworker.com  از بین ۱۱۵۰۰ فضای کار اشتراکی سرتاسرجهان اجرا شد و ۵۲۹ فضای کار اشتراکی دیگر نیز در شهرهای مختلف دنیا به عنوان برنده اعلام شدند.

آخر از همه می‌خواهیم بگوییم که برای داشتن کسب و کار خودتان و به تحقق پیوستن رویا و ایده هایتان می‌توانید از فضای کار اشتراکی شروع کنید. همانطور که قبلا هم گفتیم این فضاها هزینه کمتری را به شما تحمیل می‌کنند و به خاطر اتمسفر موجود در آنها قطعا بازدهی بیشتری خواهید داشت.

هم اکنون میتوانید برای حضور در فضای کار اشتراکی شتابدهنده هاوش ثبت نام کنید.

گردآورندگان: تکتم زحمتکش مرجانه، مونا فدائی

مطالبی که شاید به آن علاقمند باشید:

مهم ترین دلایل اهمیت خلاقیت در صنایع

پویا نمایی “رستم و زکریا علیه کرونا” منتشر شد

با ارسال دیدگاههای خود ما را از نظرات ارزشمند خود بهره مند سازید.

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *