چگونه بر توانمندسازی کارکنان خود کار کنیم ؟

چگونه بر توانمندسازی کارکنان خود کار کنیم ؟

توانمندسازی کارکنان به این معنی است که به اعضای تیم خود اجازه دهید تا در سازمان خود اقدام و تصمیم گیری کنند. همچنین به این معنی است که اعتماد و تفاهم وجود دارد تامطمئن شوند که این اقدامات در راستای اهداف شرکت است. توانمندسازی کارکنان برای رشد یک تجارت پایدار مهم است. در حالی که بسیاری از شرکتها ممکن است با تلاش و فداکاری یک یا دو کارآفرین شکل بگیرند.

اطلاعات بیشتر :کاربردهای خلاقیت در فروش و بازاریابی شرکتها چیست ؟

چگونه کارکنان را توانمند می کنیم؟

  • توانمندسازی کارکنان یک فرهنگ است. این نیاز به افزایش اعتماد ، ارتباطات و استراتژیک دارد.

مراحل توامندسازی کارکنان :

1- انتظارات روشن را مشخص کنید :

مرزهایی را که کارمند شما در انجام آن آزاد است را تعیین کنید. با تعیین انتظارات به کارمندان خود اجازه می دهید تا تصمیم بگیرند اما مطمئن شوید که تصمیمات با اهداف شرکت مطابقت دارد.سعی کنید به کارمندان خود در بعضی از کارها و تصمیم گیری ها آزادی کامل دهید . این یکی از توانمندسازی کارکنان است. 

2- به کارکنان در انجام وظایف خود استقلال دهید :

اشکالی ندارد اگر کارمندی از راه های میانبر برای انجام دادن وظایفش استفاده کند . اگر با این وجود کار خود را درست و بی عیب انجام می دهد پس جای هیچ اعتراضی وجود ندارد. قطعاً کارمند شما به شرکت ضرر نمی زند ممکن است به این معنی باشد که کارمند شما کار را متفاوت از شما انجام می دهد.

3-  یکی از مراحل توانمندسازی کارکنان این است که منابع لازم را فراهم کنید:

بسیاری از رهبران شکایت دارند که هنگامی که برای اولین بار شیوه های توانمندسازی کارکنان را در سازمانهای خود اجرا می کنند ، همچنان کارکنان باید مشکلات آنها به طور جادویی حل کنند. اما باید یادآوری شود که مدیران باید تمام منابع لازم را برای کارمندان تأمین کنند تا کارمندان به موقع کار را تمام کنند.

بیشتر بخوانید :چرا CRM در کسب و کار مهم است ؟

4- بازخورد سازنده بدهید :

هنگام ارائه گزارش درباره یک پروژه ، در مورد بازخوردهایی که ارائه می دهید متفکر و دقیق باشید. پاداش دادن به کسی که “کار خوبی” انجام داده است ، باعث می شود که کارمندان کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهند و همچنین این بازخورد شما باعث اعتماد به نفس کارکنان می شود. شما می توانید خودتان بر روی پرورش دادن کارکنانتان تمرکز کنید.

5- ایده ها و نظرات را بپذیرید :

در صورت امکان ، کارکنان خود را در تصمیم گیری و تعیین اهداف مشارکت دهید. اگر آنها نمی توانند در این مراحل اولیه دخیل باشند ، برای شنیدن ایده ها و نظرات آنها آماده باشید. پذیرش ایده های جدید نه تنها می تواند به توانمندسازی کارکنان شما کمک کند ، بلکه می تواند سازمان شما را به سمت ایده های جدید  هدایت کند.

6- کارکنان را برای کار سخت آماده کنید :

بعضی اوقات به کارمندان خود وظایف سخت تری بدهید تا عملکرد آن ها را بسنجید و در صورت درست انجام دادن  از آن ها قدردانی کنید زیرا این احتمال را دارد که فرد دوباره آن کار را انجام دهد (و حتی بهتر). همچنین آنها را تشویق می کند تا به نوآوری ، اقدام و حل مشکلات ادامه دهند. این یک دیگر مراحل توانمندسازی کارکنان است

7- ارائه تنوع یکی دیگر از موارد توانمندسازی کارکنان است :

ارائه تنوع در کارکنان در مورد کار ،  باعث می شود که رضایت شغلی آن ها را به میزان 56 درصد افزایش دهد. همچنین 106 درصد احتمال افزایش انگیزه آنها برای مشارکت در موفقیت سازمان بالاتر می رود .شاید شما هم متوجه نباشید که ارائه تنوع در سازمان چقدر بر کارمندان شما مؤثر است .

مطلب پیشنهادی :مهمترین آزمونهای روانشناسی برای استخدام استارتاپها چیست ؟

8-  به کارکنان اجازه صحبت کردن بدهید:

کارکنان باید بدانند که در حرفه خود پیشرفت می کنند. یک راه آسان برای توانمندسازی کارکنان و ایجاد انگیزه در آنها این است که به آنها اجازه صحبت کردن بدهید. آنها را در تصمیمات مهم مشارکت دهید. کارکنان باید بدانند که نظر آنها ارزشمند است.وقتی به کارکنان گوش می دهیم و نظر آنها را می پرسیم ، آنها احساس مهم بودن می کنند.  

9- به کارمندان اجازه دهید در پروژه های خاص کار کنند :

هر کس وقتی چیز جدیدی یاد میگیرد و با افرادجدید کار میکند ، احساس رضایت میکند.کار کردن کارمندان در پروژه های خاص شرکت نه تنها آنها را تقویت میکند ،بلکه به آنها در ارتباط با اهداف بزرگتر سازمان شما نیز کمک میکند با استفاده از افراد جدید و ایده های آنها ، رهبران قادر خواهند بود به وضوح ببینندکه چگونه کار آنها بر شرکت تأثیر میگذارد.

نتیجه گیری :

مردم به طور طبیعی می خواهند در نقش های شغلی خود قدرتمند شوند و همیشه استقلال برای حل مشکلات و تصمیم گیری  داشته باشند .آنها می خواهند به کاری که انجام می دهند افتخار کنند و احساس ارتباط بیشتری با سازمانی که در آن کار می کنند ، داشته باشند.

منبع :

https://atmanco.com/blog/leadership/15-qualities-great-manager/

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *