تخفیف تجاری چیست؟

تخفیف تجاری چیست؟

 در مورد ارائه محصولات با تخفیف ، تردیدهای زیادی وجود دارد. اما این استراتژی تجاری به عنوان یک تاکتیک کوتاه مدت است که بیشتر به منظور افزایش فروش در مشاغل کوچک استفاده می شود . همانطور که می دانید مشتریان ذاتاً به سمت اقلام در حال فروش کشیده می شوند. با توجه به دو محصول که از لحاظ ویژگی تقریباً مشابه هستند ، مصرف کنندگان تقریباً همیشه کالایی را انتخاب می کنند که هزینه کمتری دارد. در این مقاله می خواهیم در مورد تخفیف تجاری صحبت هایی بکنیم .

 بیشتر بخوانید :شبکه PBN چیست؟و چرا از آن استفاده می کنند؟

تخفیف تجاری چیست؟

تخفیف تجاری عبارت است از کاهش قیمتی که یک تولید کننده یا عمده فروش هنگام خرید یک محصول یا گروهی از محصولات به یک عمده فروش یا خرده فروشی می دهد. به عبارت دیگر ، تخفیف نقدی یا تجاری درصد معینی است که تولیدکننده مایل است قیمت لیست خود را برای عمده فروشان یا خرده فروشان کاهش دهد.

تخفیف چگونه انجام می شود ؟

تولیدکنندگان و عمده فروشان به طور معمول برای سفارش محصولات از مشتریان و فروشندگان کاتالوگ تهیه می کنند. قیمت های ذکر شده در کاتالوگ ها اغلب قیمت لیست نامیده می شوند ویا تولیدکنندگان قیمت خرده فروشی را پیشنهاد می دهند. سایر مشاغل داخل صنعت که از محصولات تولیدکنندگان استفاده می کنند به ندرت قیمت لیست آنها را پرداخت می کنند. در عوض ، تولید کننده به عمده فروش یا خرده فروش تخفیف می دهد .

تفاوت تخفیف فروش و تجاری :

تخفیف تجاری با تخفیف فروش متفاوت است زیرا تخفیف نقدی یا تجاری محدودیتی مشابه تخفیف فروش ندارد. تخفیفات تجاری معمولاً به عمده فروشان که مقدار زیادی از محصول را سفارش می دهند و همچنین خرده فروشان با روابط خوب با تولید کننده تعلق می گیرد. تخفیف فروش یا تخفیف نقدی بر اساس برنامه های پرداخت است نه مقدار سفارش.

مثال :

میزان تخفیف تجاری بسته به سفارش دهنده محصولات و مقدار سفارش آنها متفاوت است. به عنوان مثال ، یک خرده فروش ممکن است فقط 100 تی شرت را همزمان از یک تولید کننده سفارش دهد و 5 درصد تخفیف تجاری دریافت کند. اما از طرف دیگر ، یک عمده فروش ممکن است 1000 تی شرت را همزمان سفارش دهد و 12 درصد تخفیف دریافت کند. تخفیفات تجاری نیز بر اساس وفاداری مشتری و روابط فروشنده در طول زمان است.

4 دلیل تخفیف دادن :

1- افزایش فروش :

جلب مشتریان در داخل فروشگاه شما و تأثیرگذاری آنها بر خرید نه تنها محدود به اقلام در حال فروش است  بلکه در مواردی که خریداران در مغازه شما قدم می زنند و اقلام دیگری را  می بینند ، که البته ممکن است تخفیفی نداشته باشد اما علاقه مند به خرید آنها می شوند و این خودش باعث افزایش فروش می شود.

بیشتر بخوانید :کاربردهای خلاقیت در فروش و بازاریابی شرکتها چیست ؟

2- یکی از دلایل تخفیف تجاری اهداف فروش است :

اکثر مشاغل اهداف فروش هفتگی ، ماهانه ، سه ماهه و سالانه دارند. با توجه به نوسانات فصلی در رفتار خرید مصرف کنندگان ، می توانید با ارائه تخفیف ،مشتریان را در هر فصلی به سمت خود بکشانید . به این ترتیب ،شما می توانید اهداف خود را در هر دوره بدون توجه به پیش بینی فصلی برآورده کنید.

3- روابط قوی تر با مشتری :

ارزش دادن به مشتریان برای محصولات با کیفیت خوب می تواند وفاداری آنها را نسبت به فروشگاه شما تا حد زیادی افزایش دهد. این امر به ویژه در مورد خریداران جدید صدق می کند که به دلیل پیشنهاد فروش شما تحت تأثیر محصولات شما قرار گرفته اند .هنگامی که مصرف کنندگان محصولات  باکیفیت شما را  امتحان کردن این می تواند منجر به تکرار خرید مجدد شود و تکرار این خرید باعث می شود مشتریان شما محصولات شما را به چند نفر دیگر معرفی کنند.

4- موجودی پولی :

تخفیف اقلام به شما این امکان را می دهد تا موجودی قدیمی و حتی کالاهایی را که دیگر قصد فروش آنها را ندارید ،را بفرش برسانید. این موارد را جلوی فروشگاه خود قرار دهید تا به چشم مشتریان بیشتر بیاید. در واقع ، این تخفیف های گاه به گاه می تواند به تقویت وفاداری مشتریان شما و گسترش بازار شما کمک کند.

  • تا زمانی که محصولات با کیفیت بالا ارائه می دهید و خدمات عالی به مشتریان ارائه می دهید ، می توانید مطمئن باشید که تجارت شما پیشرفت زیادی خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی :تفاوت فروش و بازاریابی در چیست ؟

انواع تخفیفات فروش چیست؟

انواع مختلفی از تخفیفات فروش وجود دارد که مشتریان می توانند به دست آورند. آنها معمولاً برای جذب مشتریان جدید ، حفظ مشتریان قدیمی ، افزایش گزینه های تأمین مالی و… استفاده می شوند. این تخفیف ها در زیر ذکر شده است.

1- یکی بخر ، یکی رایگان ببر :

  • این تخفیف ممکن است یک خریدار را ملزم به دریافت دو مورد از کالای یکسان کند ، یا می تواند یک کالای رایگان متفاوت با خرید اولیه به آن ها بدهد . این تخفیف برای پاکسازی موجودی ها یا به طور کلی زمانی استفاده می شود که حاشیه ناخالص روی یک محصول به اندازه کافی بالا باشد و از این طریق فروشنده بتواند سود خوبی به دست آورد .

2- تخفیف قراردادی :

  • درصد تخفیف استاندارد در قرارداد موجود، بین خریدار و فروشنده گذاشته شده است .

3- تخفیف پرداخت زودهنگام یکی از تخفیفات نقدی است :

  • در صورت پرداخت مبلغ به فروشنده ، مشتریان می توانند درصد کمی تخفیف بگیرند .

4-  یکی از ویژگی های تخفیف تجاری است ارسال رایگان :

  • در صورت استفاده از کد تخفیف یا سفارشات در مدت زمان مشخص ، فروشنده ارسال رایگان می دهد. این به تاریخ سفارش بستگی دارد نه به تاریخ ارسال، زیرا تاریخ ارسال می تواند به تأخیر بیفتد.

5- یکی از ویژگی های تخفیف تجاری تخفیف فصلی است :

  • ممکن است در مواقع خاصی از سال که فروش معمولاً کند است قیمتها کاهش یابد. به عنوان مثال ، یک هتل در یک پیست اسکی ممکن است قیمت های پایینی را در ماه های تابستان ارائه دهد زیرا در غیر این صورت بازدیدکنندگان کمی به آنجا مراجعه می کنند.

برترین مقالات را از سایت ما بخوانید :تفاوت فروش و بازاریابی در چیست ؟

6-  تخفیف تجاری :

  • این تخفیفی است که به خرده فروشان داده می شود تا کالاهای فروشنده را ذخیره کنند. این تخفیف تجاری معمولاً زمانی اعمال می شود که خریدار کنترل قابل توجهی بر فروشنده داشته باشد.

نتیجه گیری :

تخفیف نقدی را امروزه اکثر افراد انجام می دهد . زیرا به دلیل اینکه مشتریان خودشان را از دست ندهند مجبورند از طریق این تخفیف ها محصولاتشان را به فروش برسانند .

منبع :

https://www.myaccountingcourse.com/accounting-dictionary/trade-discount

https://smallbusinessesdoitbetter.com/2013/02/5-reasons-why-you-should-offer-discounts/

https://www.accountingtools.com/articles/types-of-discounts.html

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *