موتور ذهن خلاق چیست؟

موتور ذهن خلاق چیست؟

چیزی که موتور ذهن خلاق به حساب می آید انگیزه است. داشتن انگیزه می تواند باعث شود که فرد در هر شرایطی بدنبال بهتر شدن و ارائه ی بهترین ها باشد و همین قدرت باعث می شود که محرک خلاقیت او نیز همیشه فعال باشد و او را به سمت ایده های متفاوت و ذهن خلاق سوق دهد.

انگیزه های ذهن خلاق

دو نوع انگیزه وجود دارد که آنها را به بیرونی و درونی تقسیم میکنند .

انگیزه ی درونی ذهن خلاق:  

در این انگیزه فرد از علایق و اشتیاق خود بدون توجه به محرک های بیرونی مانند پاداش یا چیزهای دیگر, استفاده می کند و این باعث ایجاد قدرتی تمام نشدنی در پیشروی به سمت هدف مورد نظر او می گردد.

آزمایشات و آزمونهای مختلفی که محققان انجام داده اند این نکته را مشخص میکند که داشتن انگیزه ی درونی نقش بسیار مهم و کارسازی در داشتن ایده های خلاقانه و انجام کارهای نو دارد.

انگیزه ی بیرونی ذهن خلاق:  

اما در این انگیزه فرد با توجه به محرکهای بیرونی که می تواند پاداش و یا تشویق و چیزهای دیگر باشد اقدام به عمل می کند و در این مسیر اگر محرک بیرونی از بین برود و لغو شود او نیز قدرت و انگیزه ی خود را برای ادامه کار از دست داده و شاید دیگر به آن ادامه ندهد. البته اجبار به انجام کار برای رسیدن به پاداش می تواند او را درمسیر عمل نگه دارد ولی مهم اینجاست که دیگر از او نباید انتظار کاری خلاقانه و ایده پردازی داشت.

سه عامل اصلی برای تحریک ذهن خلاق وجود دارد. می توانید هر یک را به طور منظم در کارهای خود به کار ببرید. این عوامل عبارتند از:

  • اهداف مطلوب
  • مشکلات مبرم
  • پرسش های متمرکز

اهداف مطلوب:

اولین  عامل، هدفی تعریف شده و مطلوب است. باید دقیقا بدانید چه می خواهید و برنامه ای برای رسیدن به آن تهیه کنید که بتوانید هر روز رویش کار کنید. رابطه مستقیمی بین وضوح هدف و تعداد ایده هایی که برای دستیابی به هدف، به ذهن تان خطور می کند وجود دارد. یک دفترچه بردارید و هر روز صبح پس از مطالعه روزانه، چند دقیقه وقت بگذارید و مهم ترین اهدافتان را به زمان حال بنویسید، طوری که گویی به آن ها رسیده اید. پس از نوشتن هر هدف، چنددقیقه آن را تصور کنید. هر هدف را در ذهن خود ببینید، طوری که گویی الان به وقوع پیوسته است. سپس لبخند بزنید، آرام بگیرید و بعد رهایش کنید.

روش نوشتن اهداف و تصور آن ها به گونه ای که گویی تحقق یافته اند و رها کردنشان با اعتماد به نفس کامل، بخش اصلی ایجاد معادل ذهنی خواسته هایتان است.

با استفاده از این روش، می توانید زمانی که آمادگی دارید، اهدافتان را دقیقاً مجسم کنید. با نوشتن روزانه اهداف، آن ها را به ضمیر ناخودآگاه خود فرا میخوانید و افراد و شرایطی را که برای رسیدن به اهدافتان به شما کمک خواهند کرد به زندگی خود جذب می کنید.

مشکلات مبرم:

این عامل را زمانی می توان دید که تحت فشار مشکلات و موانعی باشید که موجب می شوند به بهترین نحو از ذهن تان استفاده کنید.

مشکلات بهترین ویژگی هایتان را برای شما آشکار می سازند و شما را قدرتمند و مبتکر می کنند. هر چه این مشکلات شدیدتر باشند و هر چه احساسات بیشتری برای حل آن ها به کار ببرید، خلاق تر خواهید شد. هر مرتبه که مشکلی را به طور سازنده حل می کنید، تاثیرگذارتر و بهتر خواهید شد. در نتیجه، خود را برای حل مشکلات بزرگتر و مهم تر آماده کنید.

پرسش های متمرکز

بهترین مشاوران اغلب پاسخی ارائه نمی دهند، بلکه مراجعه کنندگان را مجبور به جواب دهی به سوالات دشوار می کنند. برای تحریک خلاقیت خود، باید سوالات دشواری از خود بپرسید و سپس به آن ها پاسخ دهید.

گردآورنده: تکتم زحمتکش مرجانه، مونا فدایی

 

با ارسال دیدگاههای خود ما را در انتشار مقالات بهتر یاری نمائید. با تشکر تیم تحرریه شتابدهنده هاوش (شتابدهنده تخصصی صنایع خلاق)

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *