تخصص و تحصیلات یا خلاقیت و کارآفرینی؟

تخصص و تحصیلات یا خلاقیت و کارآفرینی

شاید این طور به نظر نیاید؛ اما در حقیقت سوالی که ما برای سال‌های زیادی نتوانستیم درمورد پاسخ مناسب آن صحبت کنیم، همان «علم بهتر است یا ثروت؟» باشد. حالا این سوال شاخه‌های بیشتری پیدا کرده است. بشر در حال پیشرفت است و زبان هم به فراخور این پیشرفت، دستخوش تغییر می‌شود. تخصص و تحصیلات یا خلاقیت و کارآفرینی؟ این سوالی است که حالا برجسته‌تر از قبل شده است و باید به آن بپردازیم.

بیشتر بخوانید: مهم ترین دلایل اهمیت خلاقیت در صنایع

تحصیلات یا خلاقیت ؟


در واقع نباید این دو مفهوم را مخالف یکدیگر در نظر بگیریم. تحصیلات و خلاقیت می‌توانند به پیشرفت یکدیگر کمک کنند. اما مبحث ما این است که کدام یک از این دو در کارآفرینان موفق بیشتر دیده می‌شود؟

تخصص و تحصیلات را می‌توان از این منظر مورد بررسی قرار داد که فرد را با اصول بسیاری از چیزهایی که قرار است در آینده با آن‌ها روبرو شود، آشنا می‌کند. بدون قرار گرفتن در یک محیط دانشگاهی، شما نمی‌توانید تصور صحیحی از دیگران داشته باشید. بر خلاف عقیده عوام که همه دانشجویان را تنها به دو دسته خوب و بد تقسیم می‌کنند، آدم‌های گوناگونی در دانشگاه‌ها وجود دارند. درست است که بسیاری از آن‌ها همان آدم‌های موفق آینده هستند و بسیاری هم قرار نیست به جای خاصی برسند. اما در این میان، تا دلتان بخواهد آدم متوسط هم وجود دارد. این به شما بستگی دارد که عضو کدام یک از این دسته‌ها شوید.

بیشتر بخوانید: موانع خلاقیت را بشناسید

جاده موفقیت در کارآفرینی از کجا عبور می‌کند؟


راستش را بخواهید، نمی‌توان با قاطعیت به این سوال پاسخ داد. با این که حدود 98 درصد کارآفرینان موفق جهان در زمینه فعالیتشان متخصص نیستند؛ اما هیچ بعید نیست که کسی جزو آن 2 درصد باشد. برای مثال، مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیسبوک و صاحب فعلی  واتساپ و اینستاگرام، از معروف‌ترین افرادی است که دانشگاه را رها کرد. او به ایده‌اش رسیده بود و تمام تمرکز خود را صرف توسعه آن کرد و بسیار هم موفق بود. تا دلتان بخواهد هم نمونه مشابه زیاد داریم.  

در سوی دیگر، سرگی برین، هم‌موسس گوگل از آن جمله افراد است که در زمینه فعالیتش تحصیلات عالیه دارد. از آن جالب‌تر این که او و لری پیج در دانشگاه با هم آشنا شدند و ایده گوگل را نیز همان جا شکل دادند. دنیای امروز را بدون گوگل و تاثیرات آن بر جهان تصور کنید. تقریباً غیرممکن است.

نتیجه‌گیری


تحصیلات عالیه نیازمند صرف زمان زیادی است. زمانی که می‌تواند در راه پر و بال دادن به ایده شما صرف شود و شما را به جایی برساند. از سوی دیگر، قرار گرفتن در محیط‌های آموزشی به شما کمک می‌کند که آدم‌ها و ایده‌های متفاوتی را ببینید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. اما چیزی که در ایران شاهد آن هستیم این است که دانشگاه‌ها نمی‌توانند شما را برای رسیدن به بازار کار کاملاً آماده کنند. پس این خود شمایید که باید به دنبال کسب تجربه، دانش کافی و مهارت‌های فنی و مدیریتی بروید.

در انتها، معتقدیم که باید این سوال را این گونه مطرح کرد و به آن این گونه پاسخ داد:

تخصص و تحصیلات یا خلاقیت و کارآفرینی؟ تخصص و تحصیلات همراه با خلاقیت و کارآفرینی.

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *