فریلنسر کیست؟ | فریلنسر چیست و به چه کسانی اطلاق می‌شود؟

فریلنسر کیست؟

فریلنسر کیست؟ این سوالی است که ممکن است برای بسیاری از افرادی که اخیرا با فضای کسب‌وکارها، به خصوص کسب‌وکارهای اینترنتی روبرو شده‌اند پیش بیاید. در ویکیپدیا، فریلنسر این‌چنین توضیح داده شده است:
فریلنسر به فردی گفته می‌شود که برای خودش کار می‌کند و خود را متعهد به کار برای یک سازمان خاص نمی‌بیند. با این حال، او می‌تواند برای دوره‌های کوتاه‌مدت یا به صورت موقتی با سایر سازمان‌ها همکاری داشته باشد.

فریلنسر کیست و می‌تواند در چه زمینه‌هایی فعالیت کند؟

زمینه‌های فعالیت فریلنسرها محدود به یک یا دو مورد نیست. با این حال، اکثر فریلنسرها در زمینه‌های موسیقی، عکاسی، فیلمبرداری، ترجمه، برنامه‌نویسی، طراحی وب، طراحی گرافیک و نویسندگی فعالیت می‌کنند. در واقع، فریلنسینگ را می‌توان بیشتر در زمینه‌های مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی مشاهده کرد. با این حال، در دوره کرونا شاهد آن بودیم که بسیاری از شاغلان فعال در زمینه‌های دیگر نیز به فریلنسر بودن علاقه نشان داده‌اند. البته بین دورکاری و فریلنسر بودن تفاوت هایی وجود دارد و در دوران کرونا ما بیشتر شاهد دورکاری مشاغل دیگر بودیم.

بیشتر بخوانید: چه نوع کسب و کارهایی مناسب فضای کار اشتراکی هستند؟

پراکندگی شغلی فریلنسرها

پژوهش‌های کمی در باب پراکندگی شغلی فریلنسرها صورت گرفته است. با این حال، یکی از نمونه‌های مشهور آن، پژوهشی است که بر روی پراکندگی شغلی فریلنسرها در آمریکای شمالی انجام شده است. در این پژوهش، تقریبا نیمی از فریلنسرها مهارت‌های نوشتاری را به عنوان یکی از مهارت‌های خود ثبت کرده‌اند. در این میان، 18% آن‌ها انواع نویسندگی، 10% ویراستاری و 10% کپی‌رایتینگ را به عنوان مهارت‌های جانبی نویسندگی اعلام کرده‌اند. حدود 20% این افراد هم طراحی را به عنوان مهارت اصلی خود عنوان کرده‌اند. ترجمه با  8درصد، توسعه وب با 5.5 درصد و بازاریابی با 4 درصد، سایر مهارت‌های اولیه این افراد را تشکیل می‌دهد.

دلایل تمایل به فریلنسر بودن

در میان زنان و مردان انگیزه‌های متفاوتی برای فریلنسر بودن وجود دارد. در میان زنان، داشتن امنیت بیشتر، برخورداری از آزادی عمل و امکان مدیریت زمان، از جمله مهمترین دلایل آن‌ها برای فریلنسر بودن ذکر شده است. با این حال، در میان مردان، دنبال کردن علایق فردی بیشترین تاثیر را بر تصمیم آن‌ها برای فریلنسر بودن داشته است.

یکی از دلایل تمایل روزافزون افراد به انجام فعالیت‌های فریلنسی، داشتن آزادی عمل است. این مورد شاید مهم‌ترین دلیل برای فریلنسر شدن افراد به حساب بیاید. بسیاری از دانش‌آموزان برای تامین مخارج خود در کنار تحصیل، اقدام به انجام فعالیت‌های فریلنسی می‌کنند. در سوی دیگر هم بسیاری از افراد در کنار انجام فعالیت ثابت خود برای سازمان‌های مختلف، برای افزایش درآمد، فریلنسر می‌شوند.

معایب فریلنسر بودن

در کنار مزیت‌های فریلنسر بودن، این نوع از فعالیت با مشکلات زیادی هم روبرو است. برای مثال، بسیاری از فریلنسرها از عدم پرداخت به موقع حقوق خود توسط کارفرمایان شکایت دارند.

با این حال، بزرگ‌ترین معضل فریلنسینگ را می‌توان امنیت پایین شغلی آن دانست. بسیاری از فریلنسرها در دوره‌هایی از فعالیت خود نمی‌توانند مشتری مناسبی برای محصول یا خدمات خود پیدا کنند.

معضل بعدی فعالیت فریلنسی، عدم دریافت مزایای معمول کارکنان ثابت است. برای مثال، این افراد معمولا بیمه نمی‌شوند، از عیدی و حق مسکن برخوردار نیستند و…

مشکل بعدی هم دریافتی پایین‌تر فریلنسرها نسبت به کارکنان ثابت است. با این که مثال‌هایی برای نقض این مسئله هم وجود دارد، اما در مجموع، دریافتی‌های این افراد پایین‌تر است.

یکی دیگر از مشکلات فریلنسرها کار در منزل و دورشدن از اجتماع می باشد که بهترین راه حل آن حضور در فضاهای کار اشتراکی است. اما فضای کار اشتراکی برای چه کسانی مناسب است؟

بیشتر بخوانید: فضای کار اشتراکی چیست؟ آیا در ایران هم فضای کار اشتراکی داریم؟ 

حالا شاید بهتر بتوانید به این سوال پاسخ دهید که فریلنسر کیست؟

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *