نکاتی که هر استارتاپی باید بداند

نکاتی که هر استارتاپی باید بداند

در این مقاله سعی داریم به اساسی ترین نکاتی که هر استارتاپی باید بداند اشاره کنیم. با توجه به گستردگی اشتباهاتی که استارتاپ ها مرتکب می شوند به آن در مقاله ای دیگر پرداخته ایم. در این مقاله به مواردی مانند دلیل خلاق بودن استارتاپ ها، ویژگی استارتاپ های خلاق، روش های پرورش ایده استارتاپ ها که در این مورد به معرفی مراکزی که می توانند به استارتاپ ها کمک کنند می پردازیم و در انتها چند استارتاپ خلاق و موفق ایرانی را معرفی می کنیم.

 

چرا استارتاپ ها باید خلاقیت داشته باشند

در حال حاضر حیات در اکوسیستم استارتاپی روزبه روز دشوارتر می شود. نکاتی که هر استارتاپی باید بداند این است که مشتریان، رقبا، سازمان ها و جامعه در معرض تغییرات سریع، رو به رشد و گسترده ای هستند که بقاء و رقابت استارتاپ ها را بسیار پیچیده کرده است. خلاقیت و نوآوری در استارتاپ ها با هدف ایجاد تحولات اثرگذار در جامعه یک امر مهم و ضروری برای بقاء و رقابت آنها محسوب می شود.

خلاقیت دربرگیرنده ادراک، الهام و ایده پردازی است. منظور از نوآوری، پیاده سازی خلاقیت به منظور تحقق و عینیت یافتن آن می باشد.  خلاقیت در استارتاپ ها باید در نهایت به نوآوری منتهی شود. چرا که در غیر این صورت تنها در قالب یک ایده خام و انتزاعی باقی خواهد ماند. خلاقیت و نوآوری در استارتاپ ها در مرحله نخست به خلاقیت کارآفرینان آنها گره خورده است. کارآفرینانی که با طراحی یک ایده  خلاق به سمت خلق ارزش افزوده، مزیت های رقابتی و تصاحب بازار گام برمی دارند.

استارتاپ های خلاق

  • استارتاپ های خلاق ریسک پذير هستند. آنها از شكست نمی ترسند و آن را جايز مي دانند.
  • استارتاپ های خلاق به راحتی تسليم چالش ها و مشکلات نمي شوند و نسبت به روياها و اهداف خود متعهد هستند.
  • راه حل هاي پذيرفته شده، قديمي و سنتي را رها مي كنند و به دنبال راه حل های جدید هستند.
  • تضادها را مي پذيرند و تعارضات را لزوماً مضر و آسیب زا نمی دانند.
  • امنيت شغلي بالايي براي اعضای خود فراهم مي كنند تا آزادانه نظرات و پیشنهادات خود را بیان کنند.
  • به افراد ياد مي دهند كه تغييرپذير باشند.
  • از ارائه دهندگان و صاحبان انديشه هاي نو حمايت مي كنند.
  • نوآوري ها را سريع تر مي پذيرند و خود را با آنها سازگار مي كنند.
  • از خلاقيت، روش ها و سبك هاي كاري جدید كاركنان خود پشتیبانی می کنند.
  • پيرامون مسائل و چالش های استارتاپ بحث و تبادل نظر می کنند تا به اثربخش ترین راه حل ها دست یابند.
  • برای تغيير الگوها و مدل های ذهني تمام افراد در تمام رده های شغلی به طور مستمر تلاش می کنند.
  • در جهت تغيير ساختارها، روش ها و مراحل انجام وظایف و کارها اصرار دارند و تلاش می کنند.
  • به منظور توسعه ظرفيت و قابليت هاي بالقوه افراد و تبدیل آنها به مزیت رقابتی استارتاپ به طور مستمر تلاش می کنند.
  • در جهت ترویج تفکر انتقادی در حین انجام وظايف و فعالیت ها می کوشند.
  • به منظور روز آمد کردن دانش و اطلاعات جمعی افراد برنامه ریزی می کنند.
  • در جهت كسب قابليت ها و شايستگي هاي جديد توسط افراد سرمایه گذاری می کنند.
  • فرصت های يادگيري را براي تمام افراد ایجاد کرده و از آنها حمایت می کنند تا آموخته های خود را به کار گیرند.
  • افراد را به انتقال و تبادل متقابل تجارب و آموخته هاي خود تشویق می کنند.
  • افراد را تشویق و پشتیبانی می کنند تا به طور مداوم آموخته‌هاي خود را در تشخيص چالش های استارتاپ و یافتن راه حل آنها به کار گیرند.

روش های پرورش ایده استارتاپ ها

  • مراجعه به پارک های علم و فناوری
  • مراجعه به مراکز رشد
  • مراجعه به شتابدهنده ها
  • شرکت در استارتاپ ویکند

پارک های علم و فناوری

پارک های علم و فناوری عمدتا دولتی بوده و در کنار مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی با هدف پر کردن فضای خالی بین تحصیلات آکادمیک و بازار کار راه اندازی شده اند. وظیفه ی اصلی آن ها تسهیل ارتباط بین شرکت‌ها، کارآفرینان و متخصصان و ایجاد محیطی برای تقویت فرهنگ، نوآوری، خلاقیت و در نهایت تجاری سازی نوآوری ها می باشد.

مراکز رشد

 پس از پارک‌های علم و فناوری می‌توان مراکز رشد را از لایه های بعدی نهادهای تقویت‌کننده نوآوری دانست. که می تواند خصوصی، مردم‌نهاد و یا دولتی باشد. با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، مشاوره و … زمینه تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار را فراهم سازد.

شتابدهنده ها

غالبا شرکت های خصوصی بوده و با ارائه خدمات و پشتیبانی هایی کمی متفاوت تر از مراکز رشد و برگزاری دوره‌های فشرده ی حمایتی در نقش کاتالیزور ظاهر می شود.  ورود به شرکت های شتابدهنده و برخورداری از حمایت های آنان کمی دشوار و در عین حال پربازده تر می باشد. چرا که شتابدهنده ها باید از بین استارتاپ هایی که از سرتاسر کشور درخواست ارسال کرده اند بهترین ها را انتخاب کنند. همچنین سرمایه گذاری برای هرکسب و کار نوپا به منزله سرمایه گذاری برای آینده خود شتابدهنده نیز می باشد.

استارتاپ ویکند

رویدادهای کارآفرینی هستند که به کرات در همه شهرها با حامیان مالی و اعتباری متعددی از قبیل شتابدهنده ها، مراکز رشد و… برگزار می شوند. افراد با شرکت در این رویدادها می توانند به طور فشرده و در طی ۵۴ ساعت، تیم سازی کرده و با مهمترین ملزوماتِ راه اندازی یک کسب وکار و تبدیل یک ایده جدید به استارتاپی موفق، آشنا شوند. همچنین نکته حائز اهمیتِ شرکت در استارتاپ ویکندها حمایت حامیانِ رویداد، از ایده ها و تیم های برگزیده است که مسیر رشد کسب و کار را تسهیل می کند.

 

انواع استارتاپ ها موفق در ایران

یکی از مهمترین نکاتی که هر استارتاپی باید بداند این است که برای موفقیت، باید سخت و بطور مستمر تلاش کرد و ناامید نشد. در زیر تعدادی استارتاپ موفق و تأثیرگذار ایرانی را معرفی می کنیم.

دیجی کالا:

در حال حاضر این سایت از نظر موسسات تعیین سطح خارجی با ارزش ۱۵۰ میلیون دلار بزرگترین استارتاپ ایرانی لقب گرفته است. این وب سایت در آغاز راه خود تنها به نقد و بررسی کالاهای دیجیتال نظیر موبایل و لپ تاب و… می نمود ولی با گذشت زمان به فکر فروش این محصولات در وب سایت خود افتاد. تا به امروز که شاهد این هستیم که تقریبا کالایی نمانده که شما مشابه آن را در دیجی کالا یافت نکنید.

کافه بازار :

این شرکت بزرگترین بازار انواع اپلیکیشن های گوشی های هوشمند در ایران می باشد. موسسان این استارتاپ توانسته اند میلیون ها کاربر، تبلیغات کنندگان اینترنتی و برنامه نویسان گوشی های هوشمند را از طریق بسترهایی مانند آپ استور بازار به یکدیگر متصل نمایند.  این زنبیل کوچک کمتر از 5 سال است که بافته شده است اما با همین سن کم توانسته به یکی از محل های مورد اطمینان برای دانلود بازی و نرم افزار اندروید تبدیل شود.

اسنپ:

یکی از استارتاپ های موفق و الهام گرفته شده از ایده خلاقانه Uber (بزرگترین شرکت تاکسی ‌رانی دنیا) است. 

این شرکت که در سال ۱۳۹۳ توسط شهرام شاهکار، یک دانشجوی مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان اولین استارتاپ ایرانی در زمینه ی حمل و نقل عمومی تاسیس شد. این اپلیکیشن  سه سال بعد، در سال ۱۳۹۵ معادل ۲۰ میلیون یورو سرمایه از سوی یک شرکت بین المللی به نامMTN دریافت کرد.

علی بابا:

با سابقه‌ترین، بزرگ‌ترین و معتبرترین سامانه‌ی خرید اینترنتی بلیط هواپیما و قطار است. همچنین برای خرید بلیط چارتر، علی بابا مطمئن‌ترین گزینه می باشد. چرا که استرداد آنلاین پروازهای کنسل شده را تضمین می‌کند.

با توجه به شرایط کنونی و شیوع کرونا مسائل متفاوت و غیر منتظره ای برای تمامی استارتاپ ها و شتابدهنده ها، مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و استارتاپ ویکندها بوجود آمده است. ما در مقاله ای  تأثیرات کرونا بر استارتاپ ها را برشمردیم. همچنین در یکی از برنامه های هاوش گپ با مسئول پارک علم و فناوری مشهد راجع به فرصت هایی که کرونا برای استارتاپ ها ایجاد کرده سخن راندیم. خواندن این مقالات برای علاقمندان و فعالان حوزه استارتاپ خالی از لطف نخواهد بود.

منابع:

  1. سایت مدیریت منابع انسانی مکث ، خلاقیت و نوآوری در استارتاپ
  2. مقاله دلیران دنا ، مشاوره مدیریت کسب و کار
  3. روزنامه بهتربنها ، شنبه 30 فروردین 1399

گردآورنده: تکتم زحمتکش مرجانه، مونا فدایی

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *