پنج مورد از عوامل تاثیرگذار در ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها

عوامل تاثیرگذار در ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها

ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها مسئله‌ای بسیار مهم است و کاربردهای فراوانی دارد. استارتاپ‌های کمی وجود دارند که توانسته باشند به صورت ارگانیک تمام سرمایه مورد نیاز خود را از طریق درآمد خود به دست بیاورند. معمولاً برای تامین سرمایه، استارتاپ‌ها مجبورند ادغام شوند یا بخشی از مالکیت خود را در ازای سرمایه در اختیار سایرین قرار دهند. برای انجام هر کدام از این موارد، لازم است استارتاپ ارزش‌گذاری شود. در این مطلب قصد داریم برخی از عوامل تاثیرگذار در ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

عوامل تاثیرگذار در ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها


استارتاپ‌ها به تزریق سرمایه نیاز دارند. مسئله، مسئله مرگ و زندگی است؛ زیرا استارتاپ‌ها بدون سرمایه به موفقیت نخواهند رسید. ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری بدون ارائه مستندات کاری بسیار دشوار است. یکی از چیزهایی که می‌تواند دل سرمایه‌گذاران را به دست بیاورد، سند ارزش‌گذاری استارتاپ است. اکثر اوقات، صاحبان استارتاپ به صورت تخمینی ارزش استارتاپ خود را تعیین می‌کنند که نتایج خوبی در پی ندارد.

کلیدی‌ترین عوامل تاثیرگذار در ارزش‌گذاری استارتاپ عبارت‌اند از:

  • فناوری


آیا فناوری‌های مورد استفاده شما به قدر کافی جذاب هستند؟ آیا نیازهای شما را برطرف می‌کنند؟ آیا نسبت به رقبایتان از لحاظ فناوری برتری دارید؟ سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند جایی سرمایه‌گذاری کنند که به خاطر فناوری مورد نیاز، امکان کپی کردن ایده پایین باشد. هرچه ایده برای کپی شدن راحت‌تر باشد، ارزش آن کمتر خواهد بود.

  • تیم


سرمایه‌گذاران در حقیقت نه روی ایده، بلکه روی تیم سرمایه‌گذاری می‌کنند. داشتن اعضایی مستعد و متعهد، هر سرمایه‌گذاری را به همکاری با تیم شما راغب می‌کند. تعهد و استعداد عواملی هستند که می‌توانند شما را در راه رسیدن به هدفتان یاری کنند. عامل دیگری که می‌تواند روی سرمایه‌گذاران تاثیر بگذارد، اشتیاق اعضای تیم برای موفقیت استارتاپ است.

بیشتر بخوانید:

خصوصیات اعضای یک تیم استارتاپی موفق

۵ نکته کلیدی در تیم سازی استارتاپ‌ها

  • اندازه بازار


سرمایه‌گذاران به بازار هدف ایده اهمیت زیادی می‌دهند. آن‌ها به دنبال سودهای کلان می‌گردند و می‌خواهند بازگشت سرمایه با سرعت و میزان بالا صورت بگیرد. در صورتی که چشم شما به دنبال سرمایه‌های کلان میلیاردی نیست، احتمالاً نتوانید هدفی که مد نظر آن‌ها است را عملی کنید.

بیشتر بخوانید: ۶ مرحله برای تعریف بازار هدف کسب و کار شما

  • پیشنهادهای همزمان


یکی از عوامل تاثیرگذار در جذب سرمایه، تعداد پیشنهادهایی است که به صورت همزمان از طرف سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنید. این یکی از مواردی است که معمولاً به آن اشاره نمی‌شود. یک مدیر استارتاپ خوب، باید بتواند از این پیشنهادها به عنوان اهرم فشار بر سایر سرمایه‌گذاران استفاده کند. به این ترتیب، می‌تواند مبالغ دریافتی را بیشتر کند و ارزش استارتاپ خود را بالاتر ببرد.

  • محل قرارگیری


استارتاپ‌های واقع در آمریکا نسبت به استارتاپ‌های اروپایی از ارزش پایین‌تری برخوردار هستند. به همین ترتیب، استارتاپ‌هایی که در ایران واقع می‌شوند هم در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی از ارزش پایین‌تری برخوردار هستند. اما قسمت خوب ماجرا این است که هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی استارتاپ هم از سوی دیگر پایین‌تر است. به همین دلیل، احتمال تمایل برخی از سرمایه‌گذاران خارجی برای فعالیت در ایران بسیار بالا است. هزینه‌های پایین، امکان انتقال دانش فنی به خارج از ایران و البته بازار هشتاد میلیونی ایران، به اندازه کافی جذاب هستند. تنها مسئله، داشتن ایده خوب و اجرای مناسب آن است.

منبع:

http://www.algovalue.com/factors-really-impact-startup-valuation/

 

 

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *