مجوزهای کسب و کارهای الکترونیکی

مجوزهای حوزه کسب و کارهای الکترونیکی

آیا برای دریافت مجوزهای کسب و کارهای الکترونیکی کفش آهنی پوشید؟

غالب افرادی که شروع به راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید می‌کنند، در ابتدای کار به مسائل حقوقی توجه چندانی نمی‌کنند. عدم توجه به الزامات و قوانین سبب می‌شود که در ادامه با مشکلات جدی روبرو شوند. فعالیت در حوزه‌ی تجارت الکترونیک و راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی دارای الزامات قانونی است. عدم توجه به الزامات و قوانین، ممکن است منجر به فیلتر شدن سامانه یا مواجه‌شدن با احکام قضایی و منع فعالیت استارتاپ شود. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است یک استارتاپ به خاطر آشنا نبودن با قوانین و ضرورت مجوزهای کسب و کارهای الکترونیکی با آن مواجه شود؛ عدم آگاهی به اجباری بودن دریافت مجوز از نهادهای ذی‌صلاح است که ما در ادامه در مورد آن توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

 

نکات ضروری مجوز استارتاپ‌ها

در بیشتر موارد، فعالیت استارتاپ ازنظر قوانین کشور ممنوعیتی ندارد؛ اما باید توجه داشت که برای انجام فعالیت نیاز به دریافت مجوز از سازمان‌ها و نهادهای خاصی می باشد. واضح است که اگر شخصی بدون دریافت مجوز اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکاری نماید، پایانی جز فیلترینگ و دستور توقف فعالیت در انتظار او نیست.

در این قسمت ما نکاتی را برای اخذ مجوز استارتاپ‌ها برای شما بیان می‌کنیم تا با رعایت آن‌ها کمتر دچار مشکل شوید.

نکات اخذ مجوز استارتاپ ها:

1.     توجه به موضوعاتی که نیاز به مجوز دارد:

در سایت اداره ثبت شرکت‌ها فهرست فعالیت‌هایی که نیاز به مجوز دارند، بیان‌شده است. البته باید توجه داشت که با توجه به ماهیت استارتاپ‌ها، ممکن است برخی فعالیت‌هایی که نیاز به مجوز دارند در فهرست موجود نباشند؛ بنابراین برای دانستن مجوز مورد نیاز خود، می بایست با توجه به نوع فعالیتتان از نهاد مربوطه استعلام بگیرید.

توجه نمایید برخی مجوزها فقط به نوع خاصی از افراد تعلق می‌گیرد؛ بنابراین با درنظر گفتن شخصیت حقیقی یا حقوقی باید اقدام لازم جهت دریافت مجوز صورت پذیرد.

2.     تحقیق از سازمان‌های مرتبط با موضوع فعالیت:

قبل از شروع کسب‌و‌کار خوب بررسی کنید، ببینید ایده موردنظر شما در صورت اجرایی شدن، با چه نهاد‌هایی ممکن است درگیر باشد. از همه‌ی آن‌ها با حفظ اسرار خود در خصوص اخذ مجوز تحقیق نمایید.

3.     لزوم اخذ چند مجوز:

در برخی موارد لازم است از چند نهاد اقدام به اخذ مجوز نمایید. در این صورت اطلاع از این‌که کدام مجوز باید قبل از دیگری اخذ شود مهم است. چون گاهی برخی مجوز‌ها، خود مجوز اخذ مجوز بعدی است.

4.     توجه به نکات ضروری در اخذ مجوز هر سازمان:

در ارائه تقاضانامه جهت اخذ مجوز استارتاپ‌ها دقت کنید که تمام موارد موردنیاز آن سازمان در آن درج‌شده باشد. اگر از شما طرح توجیهی مطالبه کردند دقیق و کامل بنویسید. همچنین اگر مستنداتی خواستند حتماً تمام آن‌ها را ضمیمه کنید تا مجوز لازم را اخذ نمایید.

مجوزهای موردنیاز استارتاپ‌ها

به‌طورکلی کسب‌وکارهای مجازی و استارتاپ ها باید به دنبال سه نوع مجوز باشند:

 

 وب‌سایت ساماندهی وابسته به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در حقیقت، این سامانه وظیفه دارد، اطلاعات مدیران تمام سایت‌ها و سامانه‌های اینترنتی را جمع‌آوری نماید. مهم‌ترین مزیت ثبت‌نام در سایت ساماندهی و دریافت نماد طلایی آن را می‌توان جلوگیری از فیلترینگ سریع و بدون اطلاع دانست.

 

کسب‌وکارهای مجازی که دارای فعالیت تجاری هستند می بایست در آن هویت صاحب و محل فعالیت کسب و کارهای اینترنتی احراز گردد و علاوه بر دریافت مجوز صنفی نیازمند مجوز دیگری تحت عنوان ای نماد هستند. ای نماد پس از بررسی وب‌سایت و احراز هویت و صلاحیت مالک آن برای مدت یک سال صادر میگردد. اگر استارتاپ شما نیز از نوع کسب‌وکارهای مجازی و بر بستر اینترنت یا موبایل است، ملزم هستید تا این مجوز و نماد مربوط به آن را دریافت نموده و در سایت خود نمایش دهید. پس نماد اعتماد برای آن کسب و کارهایی است که در وب سایت خود چیزی برای فروش داشته باشند و قرار است پولی در آن رد و بدل شود. حداقل سن اخذ نماد اعتماد 18 سال بوده و برای افراد زیر 18 سال ارائه حکم رشد از دادگاه الزامیست.

 

  • پروانه کسب :

اگر کسب‌وکاری که قرار است راه‌اندازی کنید، صنف مشخصی دارد، پیش از هر اقدامی باید به دنبال پروانه کسب‌وکار از صنف مربوطه باشید.

پروانه کسب، مجوزی است که به افراد برای شروع، ادامه کسب و کار و حرفه بصورت موقت (1 ساله) یا دائم (5 ساله) برای فعالیت در محل مشخص یا وسیله کسب معین داده می شود. اما برای کسب و کارها و فروشگاه های مجازی که فقط فعالیت صنفی دارند اخذ این مجوز الزامی است. به منظور تشخیص صنفی یا غیرصنفی بودن فعالیت خود، به فهرست مشاغل صنفی مراجعه نمایید. که طبق گفته مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای دریافت پروانه کسب مطابق قانون نظام صنفی و آیین نامه تبصره ماده 87 قانون نظام صنفی ملزم به مراجعه حضوری به اتاق اصناف شهرستان مربوطه، پرداخت هزینه حق عضویت و همچنین تسلیم مدارک اضافی علاوه بر آنچه برای نماد اعتماد الکترونیکی ارائه کرده اید، می باشید. برای اطلاع از فرآیند اخذ پروانه کسب و راهنمایی های لازم به سایت مرکز اصناف و بازرگانان ایران مراجعه نمایید.

 

  • ثبت علامت تجاری :

برند یا نام تجاری اسمی است که به کالا یا محصولی مشخص داده می شود و بدین ترتیب مالکیت اسم و کالا و حق کپی آن فقط به شما تعلق می گیرد. دقت کنید که طبق طرح آئین نامه نصب و ثبت اجباری علائم صنعتی به غیر از اجناس خوراکی، دارویی و آرایشی اجباری برای ثبت علامت تجاری وجود ندارد. اما نکته ی مهمی که میتوان به آن اشاره کرد این است که ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید برند شما به هر دلیلی امکان ثبت ( مثلا قبلا توسط شخص دیگری ثبت شده باشد) ندارد و اینجاست که تمامی تلاش های شما در زمینه بازاریابی و تبلیغات حیف شده و ممکن است دچار خسارات کلان نیز شوید. برای ثبت علامت تجاری می توانید با ثبت اظهار نامه در اداره ثبت علائم تجاری (زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک ایران) بصورت حضوری یا غیر حضوری اقدام کنید.

 

  • شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال (شامد) :

شامد طرحی بود که در ابتدا به عنوان راهی برای ساماندهی پیامک‌های انبوه در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد اما حالا برای ساماندهی کل محتواهای دیجیتال از نرم افزار گرفته تا محتوا و حتی کانال های تلگرامی صادر می شود.

در حال حاضر برای  تمامی محصولات منتشر شده در کافه بازار هم مجوز شامد صادر شده است. فرایند اخذ شامد سریع و ساده بوده که می توانید به سامانه صدور شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال مراجعه کنید.

 

  • مجوز های مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سرآمد) :

با مراجعه به سایت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیامکان ثبت مجوز های غیر حضوری مرتبط با این وازرت خانه فراهم است. باید توجه داشته باشید سایت ها و سرویس هایی که نیاز به مجوز فرهنگ و ارشاد دارند مانند انجمن ها و تالار های گفتگو به خصوص رسانه های نظیر آپارت و … که ابزار ارتباط جمعی را به گونه ای فراهم می آورند، کسب این مجوز بسیار لازم است که در صورت نداشتن مجوز از صدور سایر خدمات و مجوز های مرتبط منع می شوید.

 

  • طرح نو آفرین (آپدیت) :

طرح نوآفرین یک طرح حمایتی از شرکت های نوپا می باشد که ماهیت استارت‌آپی را مبنای کار خود قرار داده و بر همین اساس، قوانین و مقررات بیمه، مالیات و حتی جذب سرمایه گذار را تسهیل کرده است. که از طریق آدرس irannoafarin.ir  می توانید در این طرح ثبت نام کنید.

 اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

یکی دیگر از مجوزهای مورد نیاز برای کسب و کارهای اینترنتی و استارتاپ ها که در سال‌های اخیر متداول گردیده، پروانه کسب اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی است. اخذ این مجوز منوط به اخذ اینماد است. به همین دلیل یکی از مراحل اخذ این مجوز، دریافت اینماد است. هدف اتحادیه از صدور این پروانه، نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه‌ای است. در سال‌های گذشته مجوز موقت یکساله با شرایط آسان و در کمترین زمان از طرف این اتحادیه اعطا می‌شد. اما در حال حاضر این موضوع در بسیاری از اتحادیه‌ها از جمله اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مسکوت مانده است.

 

 مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

این مجوز یکی از مهمترین مجوزها برای کسب و کارهایی است که به صورت حقوقی (شرکت) فعالیت می‌کنند. طبق قوانین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، کلیه شرکت‌هایی که برای انجام فعالیت‌های مشاوره، نظارت، طراحی، تولید، نصب و راه‌اندازی، توسعه، پشتیبانی و آموزش سیستم‌های نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه‌های اطلاع‌رسانی و نظایر آن تشکیل می‌شوند، موظفند پس از ثبت شرکت مطابق قانون تجارت و قبل از شروع فعالیت به نظام صنفی استان خود مراجعه و مجوز فعالیت دریافت دارند. همچنین شرکت‌هایی که قبل از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای استان تشکیل شده‌اند، موظفند حداکثر ظرف شش ماه پس از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای نسبت به اخذ مجوز فعالیت اقدام نمایند. پس از سپری شدن مهلت مذکور، هیچ شرکتی در استان بدون داشتن مجوز فعالیت مجاز به ادامه کار نیست. در صورت هرگونه نیاز به مشاوره در خصوص ثبت شرکت و اخذ این مجوز از ما کمک بگیرد.

 

مقالاتی که شاید به مطالعه آن علاقمند باشید:

تهیه و تنظیم: مونا فدایی، تکتم زحمتکش مرجانه

منابع:

https://sabtyar.com/mag/3369/

https://virgool.io/@yoosefap

https://lawmingo.com/mag/startups-and-e-business-licenses

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *